Kreativ direktør er blevet bureauejer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Er tal og forretning en del af den kreative verden? Ja, helt bestemt mener Cosmographics kreative direktør.

I dagligdagen er fynske Cosmographic uden forandringer. Adressen er den samme, holdet er det samme og det er fortsat Ulrik Wulf og Henrik Dresbøll, der kører bureauet.

Der er dog sket en forandring – lille for bureauet – men stor for de to hovedpersoner. De har nemlig byttet rolle som hovedejer.

Ulrik Wulf er den oprindelige stifter og indtil foråret var han også hovedejer med Henrik Dresbøll som mindretals-aktionær.

Men Ulrik Wulf havde ved siden af involveret sig i ejendomsmarkedet, og siden finanskrisen har det ikke været det mest muntre.

Således heller ikke for Ulrik Wulf, der derfor havde brug for at rejse kapital.

Her viste det sig, at han i Henrik Dresbøll havde fået en partner, der kunne andet end at tænke kreative kommunikations-tanker. Han har nemlig købt Ulrik Wulfs aktier og dermed medvirket til, at fejlslagne ejendomsinvesteringer ikke kommer til at gå ud over bureauet.

Ledelsesmæssigt har han overtaget posten som bestyrelsesformand, mens Ulrik Wulf er blevet kundedirektør. Henrik Dresbøll er fortsat kreativ direktør, og det er som sagt de to, der driver bureauet – helt som tidligere.

Men for Henrik Dresbøll har det været lærerigt.

“Jeg er og bliver kreativ direktør, og derfor har det aldrig givet mening at sætte mig i rollen som administrerende direktør. Men selvfølgelig er jeg nu mere inde over en række processer fra strategiske overvejelser til budget-overvågning, og det har været virkelig lærerigt at komme tættere på motorrummet end tidligere,” siger Henrik Dresbøll og fortsætter:

“Jeg synes egentlig, det er en meget naturlig udvikling for en som mig. Vi er i en verden, hvor kreativitet, strategi og forretning skal gå meget mere hånd i hånd, og i den sammenhæng har det været meget lærerigt selv at komme meget tættere på forretningen.”

Han er fortrøstningsfuld over for bureauets udvikling.

“Vi har haft et fornuftigt 1. og 2. kvartal og vi holder fortsat vores budgetter. Så ja – det er ikke gunstige tider og der skal arbejdes hårdt for pengene, men jeg synes, vil holder et rimeligt niveau,” siger Henrik Dresbøll.