Kreativ direktør skoser DDB-identitet

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Den nye bureaukonstellation Nord DDB lancerede i sidste måned en video. Kreativ direktør fra Vice mener, at DDBs’ visuelle identitet er planket fra dem. Nord DDB giver svar på tiltale – og ændrer animation.

I sidste måned udkom DDB Copenhagen med en video, der forklarede om tankerne bag deres nye inter-skandinaviske bureaukonstellation mellem bureaukontorerne i henholdvis Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Du kan se videoen her:

I forbindelse med lanceringen af den nye identitet skrev Markedsføring en artikel om Nord DDB, hvor videoen beskrives som blandt andet at præsentere en ny visuel identitet.

Den artikel kom Vice/Virtues kreative direktør, Morten Grubak, med en syrlig kommentar til. En kommentar direkte henvendt til Nord DDB.

Se kommentaren her:

Bureaubiz har kontaktet Morten Grubak for at høre, hvad der ligger bag kommentaren, men det vil han ikke kommentere.

Derfor har vi selv kigget lidt nærmere på sagen, for at se om der skulle være nogen form for sammenfald, som Morten Grubak antyder.

Efter et grundigere kig på Nord DDB’s video, kan man se visse ligheder mellem den og en Viceland identitets-video, som findes på det site, som Morten Grubak linker til.

Se Vicelands identitets-video her:

Det er især i brugen at font og opsætning af ord, at der er noget, der minder om hinanden.

Her et eksempel på Vicelands identitet:

Her er eksempel på Nord DDBs identitet:

Hvor Morten Grubak ikke ville udtale sig, så vil Nord DBB, foreholdt kommentaren, gerne give svar på tiltale.

De har sendt denne udtalelse:

“Nord DDB hjælper brands med at bryde ind i popkulturen. Vores identitet består derfor af en masse forskellige elementer fra den verden vi lever i. Den film Morten Grubak kommenterer på er ikke vores identitet, det er en film som fortæller historien om det nye Nord DDB. Vores identitet består af en masse forskellige elementer – stickers, logo, 3D animationer m.m – det meste baseret på Helvetica, som DDB’s meget kendte logo også er baseret på.”

Udtalelsen fortsætter: 

Ingen kan eje Helvetica som udtryk – det er skrevet bøger om logoer og identiteter baseret på skrifttypen – og vi prøver hellere ikke selv at skabe noget nyt. Men vi er enige i at en specifik animation i filmen er meget lig en animation fra Viceland. Den vil vi derfor fjerne.”

Nord DDB har også sendt andre billeder af deres identitet, der adskiller sig fra Vices –  b.la. nedenstående:

Nord DDB henviser også til deres website, som de mener, har et andet udtryk end det som bruges i filmen.

Som eksempler på at ‘ingen kan eje Helvetica som udtryk, men at mange kan bruge det til meget forskellige formål’, har den danske afdeling af Nord DDB også sendt Bureaubiz flere posters, der alle bruger fonten Helvetica.

En poster fra 1970, en poster fra A.P.C. og en outdoor fra Viceland.

Se dem nedenfor:

 

Hvad tænker du? Er Nord DDB’s font-brug og video for inspireret af Vice – eller er der tale om en overreaktion fra Morten Grubaks side – og noget man må forvente af tilfældigheder i branchen? Kommentér nedenfor.