Kreativ profil holdt kun fire måneder hos Halbye Kaag

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Christian Nielsen skulle til Brandhouse som kreativ direktør, men stoppede før han begyndte for i stedet at tage et job hos Halbye Kaag JWT.

Der blev løftet et par øjenbryn, da den tidligere Umwelt-stifter, Christian Nielsen, skulle til Brandhouse som ny kreativ direktør – og så alligevel ikke: For allerede før han nåede at tiltræde, skiftede han i stedet til Halbye Kaag JWT, hvor han blev kreativ direktør.

Og øjenbrynene kan godt blive oppe, for nu er Christian Nielsen stoppet hos Halbye Kaag – blot fire måneder efter, at han begyndte.

Bureauets kreative omlægning og oprustning begyndte, da Simon Wooller sidst i 2009 forlod Saatchi & Saatchi og blev kreativ direktør – som afløser for Carsten Kaag, der trak sig tilbage som arbejdende bestyrelsesmedlem. Christian Nielsen blev hentet ind som afløser for Flemming Holm, der tog til kødbyen og Recommended Cph.

Den kreative frontlinje bestod så af Simon Wooller, Christian Nielsen og David Asmussen – suppleret af tre unge løver hentet fra Saatchi: Rasmus Petersen, Lasse Hinke og Kristian Eilertsen.

Med sidstnævnte var den kreative afdeling i Halbye Kaag JWT oppe på 14 fastansatte – og på plads, i forhold til den nuværende kundebase, fastslog Wooller i slutningen af april.

Og på plads var Christian Nielsen tilsyneladende også. Han beklagede i begyndelsen af året stærkt sin afgang-før-tiden fra Brandhouse og kaldte Halbye Kaag for “en kæmpe mulighed – med en elendig timing”, for jobbet føltes rigtigt med det samme.

Dén følelse var gensidig hos Thomas Thorstholm, adm. direktør hos Halbye Kaag JWT. Han har denne kommentar til Christian Nielsens afgang:

“Christian kom til os, da vi startede året op, og han har været medvirkende til, at vi er kommet så godt i gang i 2010. Vi tog fat i den strategiske udvikling af bureauet, og fik mange markante beslutninger på plads i en enig i ledelse. Det gode arbejde udmøntede sig i mange nye projekter for både nuværende og nye kunder. Men i forbindelse med de mange nye projekter, kunne vi mærke forskelle i måden, vi arbejdede på i dagligdagen, der i længden kunne besværliggøre det daglige liv på bureauet. Det vil vi ikke byde hverken vores medarbejdere eller os selv. Derfor besluttede vi at forenkle ledelsen, og Christian trådte ud. Også denne beslutning var vi enige om.”

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Christian Nielsen. Det kan hænge sammen med, at parterne fra starten har aftalt, at det er Thomas Thorstholm, der udtaler sig om ændringer i bureauets ledelse.