Kreativ profil med usædvanlig storytelling

Peter Engholm,
journalist

Ulrik Feldskov Juul, tidl. kreativ direktør fra bl.a. Zupa og Lego, er en del af et tøjbrand, som lancerer et design, der i mere end én forstand fortæller en historie.

Hovedpersonen var til at begynde med ikke begejstret for navnet, og så var det op ad bakke for det relativt nye brand Cikkel Copenhagen, der med afsæt i cykelverdenes helte, hold og ikoniske løb designer casual-wear til sportens mange fans.

Denne hovedperson er Jørgen Leth; poeten, filmmanden og cykel-elskeren, der som dedikeret kommentator af de klassiske løb har givet cykelsporten ekstra dimensioner og med sin karakteristiske stemme defineret lyden af sommer og cykelløb.

Cikkel Copenhagen lancerer et særligt hyldestdesign til Jørgen Leth under begrebet Jørgen LETHGEND.

”9,9 personer ud af 10, vi talte med, var begejstret for navnet. Den eneste, der havde en umiddelbar anke, var Jørgen Leth selv. Han er skeptisk over for sammensatte ord, og det var med en vis rysten og bæven at skulle sidde og diskutere ord med ham. Vi tog da også lige et par runder, før vi blev helt enige,” siger Ulrik Feldskov Juul.

Han er en af kræfterne bag Cikkel Copenhagen og tidligere creative director hos Zupa, Lego Global Campaigns samt head of company Karma hos Hummel. Han siger:

”Vi kom i dialog med Jørgen Leth i forbindelse med vores samarbejde med Danmarks største rytter gennem tiderne, Ole Ritter. Jørgen Leth gav os helt unikt lov til at bruge klip fra dokumentar-perlen ‘The Impossible Hour’, der beskriver Ritters kamp for timerekorden i 1974.”

Det blev startskuddet til en dialog om at kunne præsentere et hyldestdesign til Jørgen Leth. Det krævede overtalelse. Og om dét at være en levende legende siger Jørgen Leth:

”Jeg er da meget smigret over, at folk kommer hen til mig og snakker om cykelløb, og at jeg bliver dyrket som en legende. Det er da okay, hvem kan da sige det modsatte. Jeg kan da i hvert fald ikke. Om jeg så må sige – jeg finder mig i det. Det kan ja da godt li’. Og blive husket også!”

Hyldestdesignet er skabt med afsæt i et portræt skudt af fotograf Morten Larsen. Der er lagt et grafisk design over billedet, der symboliserer de berømte 21 hårnålesving på Alpe d’Huez.

Cikkel Copenhagen har fået lov til at printe et uddrag af digtet ‘Rundstrækning’ fra samlingen Sportsdigte fra ’67 på T-shirts. Digtet sætter ord på drømmen om at være ”en af de store kørere i verden” og er i øvrigt tilegnet Ole Ritter. Som en bonus kan kunder scanne en QR-kode, der følger med T-shirten og høre mesteren selv læse digtet op.

Om arbejdet med Cikkel Copenhagen siger Ulrik Feldskov Juul:

”Jeg har i årevis kloget mig på, hvad andre skal gøre. Det er vitterligt noget andet at bygge et brand selv – træffe beslutninger, når det gælder designs, medier, investeringer. På tværs af grænser, i øvrigt, for Cikkel-produkterne sælges også i Spanien, Holland, Belgien og Tyskland.”