Anders Deigaard Bruun, der er marketingchef for eftermarkedet hos Danmarks største bilforhandler, Ejner Hessel, lægger ikke skjul på, at en igangværende kampagne er super-taktisk.
“Vi skal have solgt nogle dæk, og prisen er vigtig,” siger Anders Deigaard Bruun.
Det er dog en kampagne, som rummer en lidt anderledes tilgang til tilbudsmarkedsføring. I foråret flyttede Ejner Hessel over til TBWA & BBDO som sin nye bureaupartner, og her er man kommet tilbage med en idé om at knytte tilbuddet op på den daglige temperatur. En idé, der vender problemet – at sælge vinterdæk, når det er alt andet end vintervejr – til sin og kundens fordel.
“Ud over, at vi skal have solgt nogle dæk, så vil vi også gerne have folk til at skifte i god tid. Det giver mening for den enkelte bilist og for andre bilister, der ikke skal opleve en bil, der har svært ved at komme i gang fra rødt lys, fordi man ikke har fået skiftet til vinterdæk – og det giver selvfølgelig mening for vores værksteder at undgå, at alle skal have skiftet på samme tid,” siger Anders Deigaard Bruun og fortsætter:
“Samtidig kan jeg godt lide det dynamiske element, hvor kunderne kan spekulere lidt i, hvordan temperaturen udvikler sig. Der er f.eks. udsigt til 15 grader på tirsdag, så det kan være en god dag at få skiftet på.”
Anders Deigaard Bruun tilføjer, at det dog ikke bliver dyrere, hvis man skifter, når det er blevet frostgrader.
Det er tænkt som en digital kampagne, men man har valgt også at gå relativt tungt ud på print. Og allerede nu kan han sige, at aktiviteten bliver gentaget til næste år.
“Vi kan se på tallene, at responsen er rigtig god. Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne gøre det til et mere fast koncept i vores markedsføring af dæk. Spørgsmålet er bare, om vi kan finde de rigtige parametre at bygge en aktivitet op på til foråret. Det arbejdes der med nu,” siger Anders Deigaard Bruun.
Det er målingerne fra det norske vejr-site yr.no, man bygger på. Der er fem målepunkter i Danmark, og det er gennemsnittet af disse, der afgør rabatten.
“Men beskeden til værkstederne er, at de ikke skal være for nidkære. Det skal håndteres med lidt let hånd,” siger Anders Deigaard Bruun.