Kreative ballademagere på utraditionel jobjagt

Peter Engholm
25@mail.dk

Hvordan får man som nyuddannet AD’er et job i reklamebranchen? Ved at fedte – og slikke røv, mente to kreative. Som sagt, så gjort … på en usædvanlig måde. Se filmen her.

I juni blev Mathias Andersen og Nicolai Achton færdige på Medie- og Journalisthøjskolen, Emdrup, fra linjen kreativ kommunikation. Nu leder de efter et job, hvor de kan få lov til at udfolde deres kreative og skæve tilgang til reklamefaget.

Kreativ og skæv kan enhver jo kalde sig – og være – men de to nyuddannede har, med skjult kamera, dokumenteret det.

Hvis man gerne vil have foden indenfor på reklamebureauerne, så skal man slikke røv – og med dén konklusion tog Mathias Andersen og Nicolai Achton for nylig rundt til en bred vifte af Københavns reklamebureauer for at møde de kreative direktører.

Men i stedet for at brase ind på kontorerne og klare slikkeriet på traditionel vis valgte de to fyre en noget anderledes fremgangsmåde. Således klædte de sig ud som VVS-mænd og tiltuskede sig adgang til bureauernes toiletter, hvor de diskret påklistrede deres tunger på toiletpapiret.

“Dokumentaren” fra bureauerne kan ses her – nederst på siden.

Det er ikke første gang, at Mathias Andersen og Nicolai Achton tager alternative midler i brug for at gøre opmærksomme på sig selv. Under februars modeuge skabte de to – med hjælp fra Casper Christensen – en falsk designer, ”Ruben Storck”. De fik designeren og hans modeshow promoveret i medierne og udviklede en mini-dokumentar, der kan ses her, til Casper Christensens comedy-portal Funnyhaha.dk.

Showet, der blev gået af nøgenmodeller, blev et stort samtaleemne oven på modeugen og affødte bl.a. en debat i TV2 News’ Presselogen om mediernes manglende kildekritik.

Pointen med showet var at sende en satirisk stikpille til et koncept, der efter de to idémageres mening var blevet en tand for selvsmagende.

Mathias Andersen og Nicolai Achton stiller sig til rådighed for bureaubranchen – ikke som VVS-mænd og design-designere, men som kreative.