Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs hvordan Danfoss og Mærsk har brugt kreative virksomheder i udvikling af deres kerneforretninger.

I går skrev vi under brancheklip, at de kreative fag bliver overset i valgkampen, selvom de siden 2000 har været en stor vækstmotor og fortsat vil være det de kommende år.

I dag er der eksempler på, hvordan de kreative erhverv bliver brugt af andre virksomheder til at udvikle kerneforretningen.

I Jyllands-Posten slår formanden for Young Enterprises, Helge Kaltoft, f.eks. på tromme for, at oplevelsesøkonomi bør opfattes som en dimension, der kan indarbejdes i stort set alle forretningsmodeller.

Helge Kaltoft bruger Danfoss som eksempel. Virksomheden har produkter, som “ikke ligefrem oser af karneval og kultur”, men har alligevel formået at inkorporere oplevelser og leg i deres kerneforretning.

Danfoss har, skriver Young Enterprise formanden, indledt et samarbejde med aktører fra computerspil-industrien om at skabe en visuelt stimulerende online-platform til formidling af sine produkter.

Ifølge Børsen, som fremhæver samme eksempel, handler det om et Sims-lignende 3D-univers på Danfoss’ hjemmeside.

Helge Kaltoft fremhæver også virksomheden UrbanXperience, som fremstiller dufte til kommunikation og markedsføring. Bl.a. har de leveret duft til Hotel Bella Sky Comwell.

I Børsen fremhæves tillige et eksempel fra Mærsk. For at finde løsninger til at håndtere ekstremt store datamængder på tværs af kontinenterne, endte Mærsk hos nogle danske IT-designere i virksomheden CIID, der med kreative input effektiviserede Mærsks processer.

Tidligere departementschef i Erhvervsministeriet, Jørgen Rosted, der i dag udsender en rapport om kreative vækstpotentialer sammen med analyseinstituttet Fora, er enig i, at kreativitet ikke bare er reklame:

“Det er en gammel nyhed, at arkitekter, designere og reklamefolk samarbejder med den etablerede industri, men med denne her rapport forsøger vi at vise en helt ny udvikling”.

Ifølge Jørgen Rosted har de kreative industrier en enestående evne til at udnytte og udvikle nye digitael muligheder. F.eks. når Cirque du Soleil opfinder helt nye effekter til deres ekstravagante shows og når musik- og filmbranchen udivkler nye forretnings-former til den digitale platform.

“De her industrier tager virkelig udviklingen til sig, og det gør det til et meget skplisivt område, der kan skabe dynamik i amnge andre virksomheder, hvis brancherne udnytter hinanden (Jyllands-Posten, p. 30 og Børsen, p. 46-47).

Kommentarer

  1. Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi vejleder virksomheder – større som mindre – i oplevelsesbaseret forretningsudvikling. Vejledningen er gratis. Se mere på http://www.cko.dk

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club