“Kreativitet er den eneste konstant i en foranderlig verden”

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Overgangen fra massemedier til et mere målrettet mediebrug har resulteret i et større fokus på skræddersyet kreativitet, men kreativitetens rolle forbliver dog den samme. Det siger et nyt studie fra Gunn Report.

Gunn100 indsamler hvert år data fra verdens 40 største kreative awardshows og sammensætter herudfra en liste over verdens bedste, kreative kampagner.

Det har nu kastet en række key learnings om kreativitetens rolle, brand purpose og tech innovation, af sig.

Gunn100, der hører under analysevirksomheden Warc, konkluderer blandt andet, at den stigende brug af målrettede medier har affødt en anderledes tilgang til det kreative arbejde.

Andrew Robertson, CEO hos BBDO Worldwide – det mest succesfulde netværk i Gunn Reports historie, siger følgende til Warc:

“Kreativitet har en magisk evne til at opfange og fastholde vores opmærksomhed samtidig med at man får noget information, en demonstration eller en oplevelse, der ændrer den måde vi føler, tænker og handler på (oversat fra engelsk, red.)”

Han fortsætter:

”Det ændrer sig ikke. Det er formen, der ændrer sig.”

Dette betyder blandt andet, at man nu skaber mere og versioneret content, der kan pitches til mindre målgrupper på forskellige platforme.

Mængden og kvaliteten af big data hjælper i den forbindelse godt på vej, fastlægger Andrew Robertson:

”Bedre data fører til bedre briefs og bedre briefs betyder bedre kreativitet.”

Udover at bygge sit kreative arbejde på data, kan man også monitorere og optimere effekten af ens reklameindsats løbende. Og det medfører en mere vedkommende, målrettet og effektfuld reklamering.

Ifølge Andrew Robertson vil dette også betyde, at forbrugerne i mindre grad adblocker, hvormed ’ad-supported’ indhold får reetableret sin berettigelse og relevans:

”Vi kan godt forvente os, at vi – over tid – vil producere mindre for i stedet at producere kvalitet.”