Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Stiften.dk gik med til at udskifte bogstavet o med ø i artikler på nettet i en kampagne for butikskæden Kiwi Minipris – udviklet af Sunrise. Men trak hurtigt stikket igen.

Opdateret kl. 15.45: Den grønne discountkæde, Kiwi Minipris, markedsfører sig bl.a. ved at sælge sin økologiske varer til kun halv moms. Det fik reklamebureauet Sunrise til at komme op med en kreativ ide.

Halv moms blev til halv møms – altså med det røde økologiske ø.

I kædens eget materiale er det let nok at tale om Tømatsøvs eller bøller i karry. Men bureauet fandt yderligere på, at man også kunne udskifte o med ø i det redaktionelle indhold – hvis altså der var nogle medier, der ville lege med.

Det ville Århus Stiftstidende’s Stiften.dk, og da Århus-området er Kiwi’s største område passede det perfekt.

Så fra sent i aftes oplevede læserne, at der pludselig stod et rødt ø i stedet for o i de fleste artikler. Samtidig var Kiwi synlig i bannerannoncer.

Det var meningen, kampagnen skulle være foregået i to dage, men den fik et kort liv.

Midt på dagen i dag benyttede Stiften.dk sin adgang til at stoppe kampagnen, hvis man vurderede at læserreaktionerne var for negative.

Digital chef, Ask Møller, Sunrise, ser dog ikke kampagnen som et flop.

“Jeg har ikke overblik over, hvad Stiften har fået af direkte henvendelser, men jeg har da på nettet set positive reaktioner. Grundlæggende er vi dog enige om at stoppe, hvis det ikke fungerer. Så er det jo alligevel ikke god markedsføring”, siger Ask Møller og fortsætter:

“Jeg mener, det har været en sjov gimmick. Man vænner sig faktisk hurtigt til det, og det er ikke meningsforstyrrende. Jeg tror, vi vil se nye forsøg på den slags. Men der skal nok arbejdes lidt mere på formen. Det kan være, man skal sikre en mulighed for, at læserne selv kan slå tilbage til normal eller at det skal være på mere specifikt indhold”.

Asvarshavende chefredaktør på Midtjyske Medier, Dorthe Carlsen, siger, at kampagnen blev stoppet, fordi den kom til at virke for forstyrrende.

“Som moderne mediehus er vi nødt til at afprøve nye ting, og det er grunden til, at vi gik i dialog om ideen. Vi så en enkelt artikel, og det så tilforladeligt ud, men da vi i morges så det folde sig ud på sitet, synes vi, det kom til at virke for bastant, forstyrrende og forvirrende på læsningen. Der har ikke været læserstorm – det var vores eget valg at stoppe kampagnen”, siger Dorthe Carlsen.

Kiwi Minipris har delt dansk-norsk ejerskab – i Danmark er det Dagrofa – og karakteriseres som en discount-kæde med særligt fokus på frugt, grønt og økologi.

Kæden har bl.a. engageret sig stærkt i en kamp for halv moms på økologi (se Facebook-gruppe her).

“Vi har fået en virkelig god respons på vores tiltag med halv moms på økologi – det har givet genlyd i markedet, og vores kunder er meget positive over for initiativet både holdnings- og salgsmæssigt. Målet er selvfølgelig, at politikerne følger trop og beslutter sig for en generel momsnedsættelse på økologi, således at det bliver billigere at spise sundere i Danmark”, siger adm. dir. Bjarne Bak, Kiwi.

Kommentarer

  1. Der kan man da tale integrated advertising…. så brugerne kan mærke det og bliver nødt til at forhold sig til det. Genialt tænkt – og modigt af stiften at ville forsøge. Det ville være super, hvis flere annoncører og kreative bureauer kom ud over de vanlige 728 x 90.

  2. Super godt tænkt. Super eksekvering af Sunrise. Og fedt med en kunde, hvis mission er at halvere momsen. Stor ros!

  3. @Rasmus Enig! det er modigt af stiften at ville forsøge med et kreativt kampagne ide. Flot sunrise …Keep pushing those ‘standards’.

  4. @Parup: Var the sky ikke the limit dengang du fik en jeep til at trække hjulspor henover en billboard? Hvis du ikke har det i dig mere, så må du godt trække dig tilbage, så du ikke trækker os andre med ned i det pessimistiske dynd. Det er et bureaus pligt at prøve. Hver gang.

  5. Ærgerligt, at der konstant bliver lavere til loftet i denne verden…
    Thumbs up til Sunrise

  6. Det var da en syg række kommentarer. Det var en meget elendig og sølle idé, som fuldstændig ødelægger alt, hvad stiften.dk trods alt står for. Hvem i verden har glæde af, at artiklerne på siden bliver ulæselige? Brug jeres hoveder, og kom op i gear. “Integrated advertising”? Please! Kluntet og klam klat-reklame er mere dækkende. Dette er hverken kreativt eller vejen frem – det er derimod fordummende og støder blot folk væk.

  7. Robert: Hvorfor så perfid? Det er der da ingen grund til, når Parup mener det stik modsatte af det, du beskylder ham for.

  8. @Esther: Lad du nu bare mig om hvordan jeg tolker Parup. Så kan du bekymre dig om noget andet:-) Med mindre du ligefrem har snakket med manden og ved at han ikke har opgivet ævred. I så fald er jeg een stor undskyldning.

  9. Findes der en screencapture på løsningen?

    Jeg ville gerne ha’ set løsningen live, det er ikke nemt at tage stilling når man ikke har set funktionen – så vidt jeg kan forstå kunne man “tænde og slukke” ø’erne, hvilket i mine øjne gør ideen spændende.

    Dog vil jeg sige at i min verden er økologisk “ø” et grøn “ø”, og ikke rødt.

  10. Hej Søren
    Tak for hjælpen. vi er endnu ikke så teknisk kompetente, at vi kan finde ud af at lægge sådanne illustrationer på.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club