Af Peter Engholm 25@mail.dk

Serie: De 4 vinderhold fra Young Creative Circle Award skal til Cannes Festivalen, hvor 3 af dem skal repræsentere Danmark i Young Cannes Lions. De unge talenter har alle konkurrence-rutine.

Når aldersgrænsen for at deltage i Young Creative Cirle Award (YCCA) er 29 år, så ville det vel være acceptabelt at antage, at vinderne er grønne. Acceptabelt, måske – men ikke helt rigtigt.

For de fire vinder-teams, som Creative Circle og TV2 sender til verdens mest prestigegivende reklamefestival, Cannes Lions, har alle en vis rutine. Alle otte kreative har været nomineret før, og flere har prøvet at vinde YCCA før – en af de yngste i flokken vandt tilmed en Young Cannes Lion i bronze sidste år.

I alt har halvdelen af årets vindere været til Cannes Festivalen før, og det ungdomslandshold, som dansk kreativtiet i slutningen af juni har med til VM i reklame, må helt overordnet betegnes som et af de mere rutinerede af slagsen.

Men hvem er vinderne? Det er 7 mænd og 1 kvinde, aldersmæssigt spænder de fra 24 til 28 år, og den ene halvdel er stadig under uddannelse, mens den anden halvdel er fastansat på bureau.

Bureaubiz har i fire omgange mødt alle fire teams, der hhv. vandt Print, Digital, Design og Film. Vinderne, som blev udpeget og hyldet i sidste måned, er:

  • Print: Nicolas Thomsen og Christian Hansen
  • Digital: Daniel Korn og Julie Cetti
  • Design: Robert Daniel Nagy og Mads Jakob Poulsen
  • Film: Andreas Hoff og Lukas Lund

Alle otte vindere har som nævnt en vis rutine i at deltage i kreative konkurrencer, men det er ikke deltagerne selv, der bruger betegnelsen rutineret. Deres udtalelser i de fire portrætter er i det hele taget blottet for betegnelser, manifester og “dét har branchen brug for” – i stedet tager portrætterne et mere personligt afsæt, nemlig i hvad de unge vindere selv ønsker at bidrage med kreativt.

YCCA har fremhævet deres talent, og et spørgsmål kunne derfor passende være, hvad de vil med dette talent.

I første omgang vil de til Cannes Lions og konkurrere mod teams fra resten af kloden – og så alligevel ikke helt: Print, digital og film har hver sin 24 timers marathon-dyst – 48 timer for films vedkommende – men design har endnu ikke sin egen konkurrence. Det har heldigvis ikke forhindret de danske arrangører i at sende design-teamet afsted for at sanke inspiration.

Bureaubiz bringer et portræt af hvert team og indleder i dag med Film-talenterne.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club