Af Peter Engholm 25@mail.dk

Beslutningstagere i det offentlige skal udfordres med kreative ideer og solide tekniske løsninger. Det nytter ikke at have brugbar information gemt væk i 7. lag på sitet, siger SKI-godkendt bureau.

“Traditionelt har reklame- og webbureauer været en smulige hånlige over for offentlige kunder,” lød det fra Dwarfs adm. direktør, Peter Grønne, da webbureauet blev godkendt på en aftale om it-konsulentydelser. Peter Grønne undrede sig over, at listen omfattede få webbureauer, heraf ingen af de store.

Kort efter offentliggjorde Statens og Kommunernes Indkøbsservice rammeaftalen for websites og elektronisk publicering. 32 bureauer blev godkendt, inkl. de efterlyste webbureauer, også de store – bl.a. Valtech med sine godt 100 medarbejdere. Og her virker man åbenlyst blottet for den traditionelle hån:

“Der er sket store fremskridt inden for kommunikationen i den offentlige sektor, også på de digitale platforme. Men der er fortsat et stort og uudnyttet digitalt potentiale i de offentlige virksomheder og institutioners kommunikation til – og dialog med – borgere og erhvervsliv. Et potentiale, som vi glæder os til at gå i krig med. Vi er derfor glade for at få lejlighed til at udfordre beslutningstagere i den offentlige sektor med kreative ideer og solide tekniske løsninger,” siger Kenneth Miepe, kommunikationschef i Valtech.

Blandt de store fremskridt er, at informationerne i stort omfang ligger på de offentlige sites … og bare ligger.

“Det offentlige lever op til sin formidlingspligt – og husker at sætte bekendtgørelser og lov ind – og det giver en enorm mængde information. Men brugervenlighed er ikke kun et spørgsmål om at sætte strøm til publikationer, men at sikre at informationen – som vi bl.a. så det med Integrationsministeriet og seneste nyt om familiesammenføring – ikke er gemt væk i syvende lag,” siger Kenneth Miepe.

Og så er det offentlige desuden en tryg havn i krisetider … ?

“Vi er naturligvis opmærksomme på, at kampen om at blive SKI-godkendt for flere i konsulentbranchen har været drevet af at sikre sig adgang til nye kunder og markeder, som er mindre konjunkturfølsomme. Her har Valtech haft et andet udgangspunkt og incitament, for vi har allerede i mange år arbejdet tæt sammen med en række kunder i den offentlige sektor. Med den nye godkendelse fra SKI kan vi fortsætte dette samarbejde”, siger Kenneth Miepe.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club