Krisemedicin: Flere medarbejdere – lavere løn

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Webbureauet Plant har opnået fremgang på de fleste parametre – undtagen lønnen. Hos Contentcube er tallene lidt mere blandede.

Man behøver ikke skride ud, selvom man træder på speederen og bremsen samtidig. I hvert fald ikke hvis man som hos Plant øgede antallet af medarbejdere og samtidig realiserede en markant lønreduktion i seneste regnskabsår.

Resultatet blev fremgang på både toppen og på bundlinjen, hvor et underskud på 1 mio. blev til et overskud på 1,1 mio.

Medarbejder tallet gik fra 7 til 10, og samtidig faldt personaleomkostningerne, således at gennemsnitslønnen i alt faldt med 44 pct. til under 400.000 kr.

Hos bureauet er man godt tilfredse med udviklingen.

“Vi er godt tilfredse med resultatet og kan konstatere, at vi samtidig fortsætter vækstkurven i det nye regnskabsår. Det er et tegn på, at vores kombination af teknologi, idé og design fungerer i forhold til kunderne. Vi er et bureau, som de kan bruge på flere forskellige måder, og det giver en fleksibilitet i samarbejdet,” konstaterer Martin Schultz, Strategic Director og partner i Plant.

Bureauets kundeliste omfatter blandt andet Microsoft, Novozymes, Folkekirkens Nødhjælp, ECCO og BR, samtidig med at man laver fælles projekter med førende reklame- og mediebureauer. For nylig har man desuden bredt sig ud på det europæiske marked med en julekampagne for Windows 7, der har kørt i 12 lande.

Mens man kan glæde sig over økonomisk fremgang, så kniber det med kendskabet. I MyImage analysen, der blev offentliggjort i januar var det så lavt, at Plant røg helt ud af bedømmelsen.

“I forhold til at det lave kendskab i undersøgelsen, så vil jeg sige, at vi har fokuseret på kendskab og relationer i vores kunders organisationer, samt generelt i branchen og blandt de unge talenter. Vi har også vundet en række priser og i 2010 var vi nomineret i både True Award, DIA og Creative Circle – men desværre uden at vinde,” siger Martin Schultz og tilføjer:

“Når det så er sagt, så skal man hele tiden være på tæerne og vi skal fremover være bedre til at slå mere på tromme for os selv.”

Hos et andet webbureau, Contentcube, var året lidt mere blandet. Samlet noterede man et fald i bruttoavance, men der blev skåret ned på medarbejdertallet, så det lykkedes at opnå en forbedring af bundlinjen – fra et lille minus til et lidt større plus.

Contentcubes regnskabsår går fra sommer til sommer, og det var 2. halvår 2009, der gjorde rigtig ondt, mens 1. halvår 2010 var det bedste nogensinde for bureauet.

Nøgletal for Plant

  • Bruttoavance 6,1 mio. kr. +33,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 610.000 kr. -6,7 pct.
  • Lønandel 61,8 (103,2)
  • Resultat af primær drift +1,097 mio. kr. (-1,05 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Contentcube

  • Bruttoavance 5,3 mio. kr. -14,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 662.500 kr. +28,2 pct.
  • Lønandel 74,1 (81,3)
  • Resultat af primær drift +0,269 mio. kr. (-0,04 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz