Krisen får amerikanske annoncører til at presse bureauerne på deres honorarer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Endnu dårligere tider på vej – også til Danmark? Den amerikanske annoncørforening har loddet stemningen hos sine medlemmer – og fået nogle nedslående resultater for både bureauer og medier.

Stemningen har udviklet sig markant mere negativt, siden den amerikanske Association of National Advertisers (ANA) i august spurgte til medlemmernes forventninger.

I en ny analyse svarer hele 77 pct. af annoncørerne, at de planlægger nedskæringer på deres mediebudgetter. analysen er omtalt i AdAge.

“Der er ingen gode nyheder i denne rapport”, siger ANA-chef Bob Liodice og tilføjer: “Dette er ikke godt for annoncørerne, det er ikke godt for bureauerne og det er bestemt ikke godt for medierne.

Bob Liodice er dog ikke overrasket. Meldingerne fra medlemmerne er, at der er meget usikkerhed i markedet.

Analysen fortæller samtidig, at det bestemt ikke kun er mediebudgetterne, der står for skud. 72 pct. planlægger at skære i budgetterne til udvikling og produktion af kampagner, og 68 pct. siger, de vil udfordre bureauerne i forhold til reduktion af omkostninger. 48 pct. taler allerede nu om reduktion af bureauernes honorarer.

I august forventede 53 pct., at budgetterne ville blive beskåret. Fakta blev, at 71 pct. oplevede det i løbet af efteråret.

Hvis USA er krisens epicenter, så er det hårde tider, der er på vej til Danmark. Der er da også tegn på, at virkningerne har nået det engelske marked. Her fortæller Brandrepublic,, at Omnicom Group, der består af OMD og PHD, i 4. kvartal oplevede et fald på næsten 20 pct.

Ugen har dog ikke kun budt på negative historier for OMG. Det amerikanske branchemedie, Adweek, har kåret OMD som Global Mediaagency of The Year – bl.a. på basis af betydelige kundegevinster i løbet af 2008.