Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Markant fald i bruttoavance og tabet af en stor kunde førte til underskud. Konsekvensen er blevet en gennemgribende ændring af bureauet.

Bureaubiz følger mere end 100 bureauers økonomiske udvikling, og selvom branchen i det seneste år har gennemlevet en voldsom krise, så har de første ni regnskaber alle vist overskud. Godt nok faldende overskud – men dog overskud.

Williams i Helsingør får så den tvivlsomme ære at repræsentere det første underskud – men reelt må man nok sige, at det er de første ni, der er overraskende, frem for at et bureau må melde om underskud. Dem kommer der givet flere af.

For Williams er underskuddet en kombination af finanskrisen og tabet af Arbejdernes Landsbank

“Vi har årsregnskab fra 1. juli til 30. juni, og det betød, at som krisen rykkede i teltdugene, startede vores sidste regnskabsår. De fleste budgetter har været under pres, men vi slap ikke med det. Vores store kunde, Arbejdernes Landsbank, valgte samtidig nyt bureau, og der fik vi et dobbelt nyrestød”, fortæller adm. dir. Finn Williams.

Han erkendte, at det var nødvendigt at gennemføre en gennemgribende ændring af bureauets struktur. Alle sten blev vendt, og partneren Michael Andersson, og en håndfuld kollegaer forlod bureauet hen over sommeren.

“Nu har vi skabt et mindre, men meget stærkere team”, siger Finn Willias.

Samtidig har man indgået et tæt samarbejde med freelance’re.

Omstillingen kunne dog ikke gennemføres så hurtigt, at man undgik et dårligt regnskab med underskud. Finn Williams understreger dog, at bureauet har været tilpas økonomisk polstret til selv at kunne finansiere omstillingen. Samlet har man skullet realisere et tab på ca. 700.000 kr. efter skat, og det giver en egenkapital på 2,5 mio. kr.

Nøgletal for Williams

  • Bruttoavance 7,912 mio. kr. -29,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 527.467 kr. -25,2 pct.
  • Lønandel 77 (61)
  • Resultat af primær drift -1,013 mio. kr. (+1,129 mio. i forrige regnskabsår)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club