Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bureauet fik underskud, og bruttoavancen faldt 10 pct. – det samme gjorde medarbejdertallet. Eneste positive var, at kriseberedskabet nåede at blive kørt i stilling allerede i 3. kvartal.

“Hvis man skal rose nogen, så må det være Martin Sorrel, der passende kan sige “I told you so”. Men selv i juli var der altså ingen sammenhæng mellem vores aktivitetsniveau og hans dystre profetier,” siger Ogilvys danske landechef, Jimmy Schougaard.

Krisen begyndte imidlertid at skylle ind på bureauet straks efter sommerferien, altså et kvartals penge tidligere end så mange andre. Og i hele andet halvår var kundernes generelle adfærd én lang bilist-kliché: Man løfter foden fra speederen, så kobler man ud for til sidst at trykke på bremsen. Og bremse hårdt.

Ledelsesberetningen i regnskabet nævner “en markant opbremsning hos flere kunder, som fortsatte resten af året. Dette har medført, at resultatet anses for meget utilfredsstillende”.

Bruttoavancen faldt således med 10 pct. til 39,8 mio. kr. – det laveste i mindst fem år – og resultatet af primær drift var negativt: 0,8 mio. kr. mod et overskud i 2007 på 3,8 mio. kr.

“Det eneste positive ved, at krisen kom tidligt og uventet, er, at vi tilsvarende tidligt kunne tage hånd om kostdelen – så vi ved indgangen af 2009 stod økonomisk bedre rustet, end hvis vi eksempelvis havde tøvet i fjerde kvartal,” siger Jimmy Schougaard.

Gennemsnitslønnen i Ogilvy Danmark steg markant – med 16,6 pct. – og lønandelen fik også et hak op.

“Dels blev juniorlaget beskåret, dels havde vi fortsat lønudgifter på afgående medarbejdere i fjerde kvartal. Med en kombination af naturlig afgang og egentlige fyringer måtte vi desværre sige farvel til fem medarbejdere. Groft sagt og i hele træskolængder svarer til 10 pct. af medarbejderstaben,” siger Jimmy Schougaard.

Nøgletal for Ogilvy Danmark

  • Bruttoavance 39,774 mio. kr. -10 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,075 mio. kr. +4,5 pct.
  • Lønandel 69 (62)
  • Resultat af primær drift -0,834 mio. kr. (+3,801 mio. i 2007)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club