Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opdateret: Gallup og Mindshare’s analyse er dog knap så optimistisk som den første analyse. Men tendensen er dog den samme, så nedturen ser ud til at være stoppet.

Selv om det er mørkt og gråt i øjeblikket, og vinteren kun lige begyndt, så er der noget der tyder på, at bureauverdenen godt kan påtage så nogle forsigtige forårsfornemmelser.

I hvert fald er der nu hele to trendanalyser, der viser den samme tendens. Viljen til at investere er voksende.

Den seneste analyse blev offentliggjort i dag med Dagbladet Børsen. Bag analysen står Gallup og Mindshare. Og du kan downloade hele analysen her.

Optimismen er dog ikke prangende og noget mindre end den analyse, Bureaubiz omtalte i mandags.

Gallup har i mere end 20 år opgjort forventningerne til det kommende år som forskellen på hvor mange annoncører, der vil øge og hvor mange der vil mindske budgettet.

For 2010 er forskellen 0, idet der er 29 pct., der vil øge, og 29 pct., der vil mindske.

Sidste år var tallet dog -23 pct. Så mange flere angav at ville mindske budgettet end øge, så 0 er en klart positiv udvikling.

Men i forhold til, at der i de foregående 22 år altid har været klart flere, der ville øge end mindske, så kan man kun tale om en beskeden optimisme. Dette underbygges yderligere af, at det er gruppen af annoncører, der vil holde budgettet uændret, der vokser mest – fra 27 til 39 pct.

Desuden skal det bemærkes, at faldet i de sidste to år har været så markant, at der er lang vej til tidligere tiders medieforbrug.

“I princippet skal markedet hente 30 pct. i tabt omsætning, så vi kommer nok hen til 2012 eller 2013. Måske endda 2014, før annonceinvesteringerne er lige så høje som før krisen, siger adm. dir. Martin O. Rasmussen, Mindshare.

Kigger man på forventningerne til mediegrupper, ser dagbladene ud til at få de største tæsk. Tv topper, når det gælder betydning for salget, og sammen med online-aktiviteter er tv også i toppen i forhold til annoncører, der vil øge deres brug af mediet.

Her klarer dagbladene sig dårligst af alle.

Sidste år opstod der konkurrence på trend-analyser i forhold til mediemarkedet, da Gallup brød med Huset Markedsføring og gik sammen med Mindshare og Mediawatch om den analyse, analyseinstituttet ellers havde stået for i mere end 20 år.

Markedsføring gik i stedet sammen med Medialog, og så var der to. Denne analyse bliver først offentliggjort i starten af det nye år.

I mandags kunne Bureaubiz så fortælle om en tredje trend-analyse fra Loyaltygroup, der er en del af et såkaldt CMO Index skabt i samarbejde med Responsive, Bording og Huset Markedsføring.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club