Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Raffinaderiet står bag kampagnen for en humanitær organisation, der har fået en af Danmarks mest prominente talspersoner til at stille op. For anden gang nogensinde.

Det er fem år siden, man for første gang nogen sinde kunne opleve Kronprins Frederik optræde i reklameblokken midt mellem bleer, sodavand, slagtilbud og hvad man nu ellers finder der.

Nu gør han comeback – og igen er det Røde Kors, han optræder for (se filmen på Røde Kors’ hjemmeside).

Organisationen søger indsamlere til den store landsindsamling den 2. oktober, og det sker bl.a. med et reklamespot, hvor man ser Kronprins Frederik på rejse i Afrika.

I 2006 var det en ren studieoptagelse.

Fundraisingchef Kenneth Øhrberg er selvsagt glad for Kronprinsens deltagelse.

“Han er i det hele taget en fantastisk talsperson for os – ikke kun eksternt. Også internt i forhold til vores 200.000 medlemmer,” siger Kenneth Øhrberg.

Han fortæller, at det var en event sidste år, hvor Kronprins Frederik på vegne af Røde Kors modtog en check på 1 million kr. fra Roskilde fonden til oversvømmelserne i Pakistan, der satte gang i dialogen.

“Han har en tilknytning til Røde Kors, og stiller derfor op ind imellem. Dengang hjalp han med at få sat fokus på problemerne i Pakistan,” siger Kenneth Øhrberg og fortsætter:

“Men vi ringer ikke bare og spørger, om han vil optræde i en reklamefilm. Vi er meget selektive med, hvornår vi søger hans involvering. Det var i forbindelse med eventen omkring Roskilde Fondens donation, at der opstod en dialog, som førte til muligheden.”

Det er Raffinaderiet, der står bag kampagnen i år. Bureauet har dog ikke været med i Afrika for at lave filmen.

“Vi har lavet story-boardet, og så briefet fotografen dernede,” fortæller kreativ direktør, Mogens Damgaard og tilføjer:

“Vi ville gerne have noget med nerve og autencitet. Derfor har vi valgt sort-hvide billeder og en lidt langsom stil for at bevare det dokumentariske.”

Det var ikke Raffinaderiet, der stod for kampagnen i 2006, men dengang var Mogens Damgaard ansat i Røde Kors, så på den led var han involveret.

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club