Ansøgning til kreative direktører spiller på genkendelighed og forfængelighed

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Det er svært for nye, unge talenter at komme ind i bureaubranchen. Lürzer’s Archive er et kendt og eftertragtet magasin på bureauerne. De to elementer spillede sammen i en aktuel jobansøgning.

Lürzer’s Archive sætter hver anden måned fokus på klodens bedste print- og tv-reklamer, og er selv et af klodens bedste magasiner af sin slags.

Denne opmærksomhed har to unge kreative tappet ind på i et selvpromoverende fremstød.

”Vi tog det velkendte reklamemagasin og lavede en nøjagtig kopi – med vores egne værker i stedet for det sædvanlige indhold. Selve bladet er en minutiøs gengivelse af det originale blad helt ned til plastikomslag og label – på den måde øger vi sandsynligheden for, at den kreative direktør tror, at det er det rigtige Archive,” siger Casper Christensen.

Han og makkeren, René Schultz, går på 3. og sidste år på Kreativ Kommunikation på DMJX. De er i færd med deres bachelor-opgave og har egentlig nok at se til – og Archive-ideen var i sig selv tidskrævende.

”Vi har siddet i en måned med opsætningen og fået et jysk trykkeri med på ideen. Hvis ikke det lignede tæt på 100 pct., så ville vi ikke sende ud. Forsiden på Archive-magasinet er tilpasset det enkelte bureau, da det er fremtrædende stykke arbejde fra deres side, som er på forsiden,” siger Casper Christensen.

René Schultz supplerer:

”Vi har lige sendt det ud til 17 større bureauer, og har allerede modtaget de første positive tilbagemeldinger. Det gik heldigvis som planlagt: De troede, at de havde fået det rigtige Archive i hånden – og nåede at sige ”Hey, kom og se – vi er på forsiden” – indtil det gik op for dem, at det var en jobansøgning i forklædning.”

Et normalt Archive-magasin er tykt og fyldigt. Bladrer man ”Archive – Schultz & Christensen edition” igennem, vil man et stykke inde møde blanke sider. Det skyldes, at teamets hidtidige produktion hidtil ”kun” fylder godt 40 sider – resten er de klar til at udfylde på – og sammen med – et bureau.