Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Ekstra Bladet er røget under, og dagbladenes oplag fortsætter sin mistrøstige udvikling. Men i august gik det også ned for ugebladene. Specielt for damebladene.

Et samlet oplagsfald på 4,5 pct. for august kan dårligt kaldes en nyhed. Sådan har udviklingen været for dagbladene i efterhånden et godt stykke tid.

Ugebladene har ikke ligefrem klaret sig godt – men dog lidt bedre. Indtil august. Her faldt det samlede oplag med 5,2 pct. Efter fald over hele linjen og damebladene i front med de største fald. Femina tabte 15,2 pct., Alt for Damerne 10,6 pct. og Hendes Verden 23,8 pct.

Hos dagbladene gik det hårdt ud over Ekstra Bladet med et fald på 9,3 pct., og da BT klarede sig en del bedre (-0,9 pct.) ligger de to formiddagsaviser med oplag omkring 95.000 nu igen tæt på hinanden rent oplagsmæssigt. Ekstra Bladet er dog fortsat størst.

Med den udvikling er der nu kun tre aviser over 100.000: Jyllands-Posten (122.449, -7 pct.), Berlingske Tidende (109.161, -3,5 pct.) og Politiken (106.517, -2,4 pct.) I sidstnævnte er der dog 22.000 i fællesoplag med Frederiksborg Amts Avis.

Eneste lyspunkter på listen er Børsen (+1,2 pct.), Der Nordschleswiger (+1,1 pct.), Fyens Amts Avis (+0,5 pct.) og Information (+2,9 pct.).

Også søndagsoplaget udvikler sig skidt med et samlet minus på 7,7 pct. og der sælges nu under 1 million aviser om søndagen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club