Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Data om læsevaner bruges til at optimere tilbuddene til kunderne og dermed spare på indkøb af bogtitler, så man ikke betaler for bøger, der kun læses halvt.

Serieiværksætteren Morten Strunges virksomhed, Mofibo, der sælger bøger i abonnement, som læses over nettet, arbejder målrettet på at bruge kundedata for at forbedre indtjeningen.

De 1 million sider, som Mofibos kunder læser i døgnet analyseres grundigt og ud fra disse data kan Mofibo bl.a. se, at der er passager i bøger, som folk springer let henover og det sted i bøgerne, hvor læserne helt opgiver at læse færdig.

Det skriver Børsen.

Data’ene bruges bl.a. til at designe den enkelte abonnents Mofibo-side, så man øger muligheden for at friste læseren med relevante bogtitler.

Det har været vigtigt for Mofibo at kunne aflæse kundernes læsevaner i stedet for at basere sig på mavefornemmelser.

”Vi har fået Martin (analysechef Martin Jonassen, red) ombord så hurtigt, fordi vi skal være datadrevne fra starten. Det skal være en konkurrenceparameter, som forankres dybt i alle facetter. Og det har allerede tjent sig ind, selvom vi ikke er en kæmpe forretning, ” siger Morten Strunge til avisen.

Mofibo betaler en fast afgift pr. bog, der bliver hentet ned og læst. Derfor er det vigtigt for Mofibo, at en læser påbegynder og læser een bog færdig, end at hun påbegynder flere, som ikke læses helt til ende.

”Vi kan lave nok så mange kampagner og have nok så mange bogtitler. Men der er ingen tvivl om, at det, som påvirker forretningen mest, er, om vi kan anbefale de rigtige bøger til kunderne. Jo flere data vi har, jo bedre bliver vi til at anbefale den rigtige bog.

Bogbranchen har også glæde af, at Mofibos data, idet branchen får tilbudt data om læsevanerne.

Børsen Digital, p. 8-9.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club