Godt 160.000 kr. i betaling for at deltage i en konkurrence om et budget til næsten 400 mio. kr. Men så vil kunden også eje alle oplæg – også tabernes – og desuden skal de afskrive sig muligheden for at deltage i konkurrencer hos konkurrerende firmaer i to år.
Ifølge Adweek er det sådanne betingelser, som det amerikanske firma Autozone har stillet til bureauerne i konkurrencen om firmaets budget.
Ifølge Adweek har det fået Havas-ejede Arnold til at trække sig, mens, McCann Erickson har sagt, at man ikke vil acceptere betingelserne.
Autozone er dog blot et eksempel på en tendens til, at stadigt flere annoncører forsøger at få ejerskab over alt materiale. For det meste tilbyder de spotpriser, men der har dog været få eksempler, hvor kunden har betalt prisen for oplæggene.
Formanden for den amerikanske bureauorganisation, 4A’s konkurrenceudvalg, Laurie Coots fra TBWA, siger at tendensen har en klar baggrund. Kunderne er ved at finde ud af, at de ikke kan slippe af sted med bare at hugge materialet. Derfor søger de at få en aftale.
DRRBs formand, Jan Olsen ryster på hovedet over eksemplet med Autozone, og fortæller, at han har hørt om danske eksempler på at overtage ejerskabet til alt materiale i en konkurrence.
“Men den danske lov er ganske klar. Man ejer ikke retten til noget som helst, hvis ikke, der er indgået en klar aftale om det. Og man kan ikke forvente at få noget, hvis man ikke betaler for det. Jeg ejer jo heller ikke retten til Colgate, fordi jeg har købt en tube tandpasta,” siger Jan Olsen og tilføjer:
“Kunderne kan godt komme til at eje alle oplæg – så må de bare betale, hvad oplæggene koster. Det er det råd, jeg vil give vores medlemmer.”
Der kommer i det hele taget stadigt større fokus på samhandlen mellem amerikanske bureauer og annoncører, og nu har annoncørforeningen Association of National Advertisers (ANA) nedsat et udvalg, der skal søge at bedre procurements image.
Det fortæller AdAge.
Udvalget har deltagelse af firmaer som IBM, Johnson & Johnson, Toyota og Anheuser-Busch, og det er en betydelig opgave, det står med, konstaterer AdAge.
Det er nemlig ikke kun bureauerne, der opfatter procurement som nogen, der har meget lidt interesse i kreativitet og strategi.
En analyse hos ANA viser, at 49 pct. af marketingcheferne føler, at deres egen procurement-afdelinger har viden om marketing.