Det vakte opmærksomhed i bureaubranchen, da Simon Hertz i begyndelsen af året sagde op som kontaktdirektør og seniorpartner i Kunde & Co. Dels fordi han bredt var betragtet som Jesper Kunde’s kronprins, og dels fordi det skete til fordel for en direktørstilling og et partnerskab i Sunrise.
Nu har Simon Hertz så sat sig til rette i det højloftede bureau i den del af Hillerødgade, hvor Nørrebro møder Frederiksberg. Bureaubiz vil gerne have uddybet, hvorfor han forlod Kunde & Co, og Simon Hertz vil gerne uddybe hvilket potentiale, han ser i Sunrise.
Ikke fordi han har noget imod at fortælle, hvorfor han sagde farvel til Kunde & Co, men det er bare ikke en historie, der rummer det store drama, mener han.
“12 år hos Kunde & Co er mange år. Det er unikt mange år. Det var sjovt, spændende og fedt – og jeg har kæmpe respekt for Kunde & Co. Jeg valgte selv at stoppe, og Jesper Kunde og jeg skiltes som de bedste venner – og jeg har stadig gode relationer til Kunde & Co,” siger Simon Hertz.
Der blev talt om, at Sunrise var et karrieremæssigt skridt til siden …
“Jeg er ligeglad med, hvad folk, der ikke kender mig, mener. Hvad jeg selv mener er dette: Jeg kendte Michael Sølling (partner og adm. dir. i Sunrise, red.), og der var en god kemi. Og at sætte fut i Sunrises potentiale tændte noget hos os begge. Derfor skiftede jeg job – intet mærkeligt i det. Gode fodboldspillere skifter også klub,” siger Simon Hertz.
Men Kunde & Co er – i nøgletal – toppen af Superligaen. Sunrise er toppen af 1. division …
“Jeg ville stoppe, mens legen var god – og den har været god igennem 12 år. Samtidig er jeg 40 år, og det betyder også noget i forhold til at skulle skifte. Sunrise havde formuleret ønsket om temposkift og stod derfor foran en rejse, og det er kanon-interessant at være med til at gennemføre den. Nogle mennesker siger “Ja! Fedt!” til noget, men du kan fornemme, at de ikke mener det. Det, der tænder mig ved Sunrise, er ud over potentialet også, at viljen er til stede. Det er ikke mig, der skal vride det ud af bureauet – det hele er der i forvejen. Jeg er blot katalysator,” siger Simon Hertz.
Hvis det hele er der i forvejen, hvad kan du så bidrage med?
“Udover mine faglige kompetencer? Vilje og energi. Hvor der er vilje, er der vej – og er der knaster, så tager vi også dem. Jeg brænder for det, jeg laver – og har det drønsjovt med det, jeg bruger min energi på. En heldig cocktail. Samtidig går jeg til arbejdet med en vis ydmyghed, herunder en respekt for kundens udfordringer. Jeg ser helst mig selv som et mix af blødere værdier og et hårdere drive,” siger Simon Hertz.
Hvad er det så, at Sunrise har i forvejen?
“Mange bureauer opfattes enten som strategisk stærke eller som kreativt stærke – de fleste bureauer har endda slet ingen position – men Sunrise er unikt positioneret; med det bedste fra begge verdener. Gennem stærke markedsføringsløsninger skaber vi resultater for kunden,” siger Simon Hertz.
Det vil andre bureauer nok også hævde, at de gør …
“Men tilgangen til det er ofte enten-eller. Enten superkreativ eller strategisk tung, ud fra en betragtning – der deles af flere kunder – om, at man ikke kan være både-og. Men det kan man. Især hvis man er parat til at glemme den gamle model med strategisk og kreativ på den ene linje og fullservice-bureau kontra niche på den anden. Det handler om at skabe effekt. Skyttegravskrigen mellem effektivitet og kreativitet har altid været dum. Nu er den direkte pinlig. Glem kravene om at det er nødvendigt at være tilstede på alle platforme, for nogle gange er det bedre at holde sig væk. Vi ønsker at være indsigtsdrevet i stedet for kampagnestyret og samtidig bevæge os langt væk fra den oldschool betragtning, som mange bureauer har, når det gælder branding og advertising,” siger Simon Hertz.
Du kommer selv fra Kunde & Co, der opfattes som strategisk stærk – og med en mere tilbagetrukken kreativ profil …
“Du får mig ikke til at placere andre bureauer i den gamle matrix. Jeg konstaterer blot, at Sunrise er der, hvor vi bør være. Tag en Kiwi Minipris-annonce; du smiler, når ser den, samtidig med at casen vinder en Advertising Effectiveness Award. Samme kreativitet og resultater er skabt for Skoda, for FONA, Boxer osv. – fordi indsigten og vores fokus på effekt driver værket. Og det er dén historie, der skal fortælles,” siger Simon Hertz.
Hvordan skal det ske?
“Ved at tage vores egen medicin. Ved blandt andet at lave en kampagne for Sunrise. Vi skal ikke bare sidde i Hillerødrød-gade og sige, at vi er super – det skal cases til. Sunrise har demonstreret det allerede, men ikke aktiveret og kapitaliseret denne indsats. Og det er det, vi skal markedsføre. Vi skal ud over rampen med et nyt set-up. Vi vil komme til at se et Sunrise, der kører new bizz på en ny måde og ansætter flere folk – bl.a. fordi det går godt i forvejen med flere nye kunder bl.a. Peugeot og Carl Hansen & Søn,” siger Simon Hertz.