Kunde’s medarbejdere blev markant billigere i 2009

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danmarks største i 2008 – men bureauet oplevede markant tilbagegang i 2009 og er nu kun tredjestørst, mens Recommended kan kalde sig ”Danmarks største reklamebureau.”

Der bliver flyttet rundt i reklametoppen, hvad angår størrelse, når den endelige liste kan udarbejdes hen over sommeren.

Det ligger fast efter, at Kunde & Co har offentliggjort regnskabet for 2009.

Bureauet oplevede en tilbagegang på 35 pct. i bruttoavance og 70 pct. i overskud. Men dog et overskud på knap 8 mio. kr. – bl.a. i kraft af et markant fald i lønningerne.

Bruttoavance landede på 118 mio. kr.

For 14 dage siden løftede People Group sløret for sit regnskab, og det gik noget bedre. Her var der vækst i bruttoavancen.

Men det ændrer ikke på, at Recommended – eller NP3 Communications Group, som moderselskabet hedder – nu kan bryste sig med at være Danmarks største reklamebureau med en samlet bruttoavance på 153 mio. kr. Kunde & Co dumper ned på 3. pladsen.

Adm. dir. Jørgen Blauert er selvfølgelig tilfreds med at være størst.

“Men det er ikke en målsætning i sig selv. Vi ønsker at være bedst, og størrelsen giver os de økonomiske muskler til at investere i at blive det og til at kunne håndtere meget store kunder og komplekse opgaver,” siger Jørgen Blauert.

Ser man på rangordnen uafhængig af bureautyper, så var Creuna Danmarks største bureau i 2008, og det med en så stor margen, at den plads nok skal holde, når regnskabet kommer.

Til gengæld dumper Guava langt ned af listen og det kan give plads til mediabureauerne Aegis og OMG samt Adpeople. Kun Aegis har offentliggjort regnskab, og det viser, at bureauet nu har en bruttoavance, der er et mulehår større end Kunde & Co.

Udviklingen hos Kunde & Co er som ventet, og bureauet fortæller selv i en pressemeddelelse, at man har klaret sig bedre end frygtet.

“Mere end 2/3 af vores kunder er internationale, hvoraf indtil flere hører til i den tunge ende af industrien. Derfor vidste vi også fra start, at vi ville være disponeret for finanskrisen. Det fik os til at lægge en strategi, hvor vi accepterede at gå helt ned til nul for i stedet at holde sammen på alle bureauets afdelinger og sikre en fortsat kompetencemæssig udvikling,” siger direktør Jesper Kunde og fortsætter:

“I 2001 skar vi alt for hårdt, og det gjorde os mindre rustede til opturen, der fulgte efter. Nu står vi stadig stærkt og med en meget kvalificeret medarbejderstab.”

Man har dog ikke kunnet undgå at skære ned, og der blev i gennemsnit 37 færre fuldtidsmedarbejdere. De er så til gengæld blevet 12,3 pct. billigere og uden denne reduktion i personaleomkostningerne ville regnskabet være gået i minus.

Der har dog været noget at give af, idet den gennemsnitlige personaleomkostning blev på 562.566 kr.

Forklaringen er dels omstruktureringer i staben samt en kollektiv beslutning om at inddrage alle bonusordninger.

Nøgletal for Kunde & Co

  • Bruttoavance 118,0 mio. kr. -34,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 776.316 kr. – 18,4 pct.
  • Lønandel 72 (67)
  • Resultat af primær drift 7,873 mio. kr. -72,5 pct.