Kundetab gav markant fald i AKQA

Finn Graversen,
journalist

Bureauets største kunde sagde farvel til bureauet, og det lykkedes ikke at erstattet tabet allerede i 2021.

Bureaumarkedet ser generelt ud til at have været rigtig godt i 2021. Men det betyder ikke, at alle bureauer nødvendigvis kommer godt ud af året.

For AKQA blev året faktisk mindre godt med et markant fald i bruttoavance på ca. 16 pct., hvilket svarer til ca. 23 mio. kr. Konsekvensen på bundlinjen blev et fald på ca. 13 mio. kr.

Faldet har en ganske enkel forklaring.

“Vi mistede vores største kunde i 2020 og 2019, engelske HomeBase, som beskæftigede mere end 30 medarbejdere fuldt ud og den slags tager tid at erstatte. Det har vi dog gjort i slutningen af 2021, så vores forventninger til 2022 er betydeligt bedre. Vi er faktisk, på trods af nedgangen, ret tilfredse med vores profitabilitet, så selvom det aldrig er sjovt at opleve den nedgang, så har vi traditionelt altid kigget med langt sigte og oplevet en stadigt stigende tendens og har altid lykkedes at holde gode marginer,” lyder det fra adm. dir. Steffen Blauenfeldt Otkjær.

De fleste bureaudirektører vil nok nikke genkendende til, at det kan gøre ret ondt at miste bureauets største kunde, og i den sammenhæng kan man faktisk hæfte sig ved, at AKQA kommer helskindet ud af det med en fortsat ganske fornuftig overskudsgrad på 16,5. Selvom den er faldet i 2021, så er den fortsat bedre end markedet.

Nøgletal for AKQA Denmark

  • Bruttoavance 118,413 mio. kr. -16,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 954.944 kr. -10,1 pct.
  • Lønandel 69,4 (65,4)
  • Resultat af primær drift +19,501 mio. kr. -40,0 pct.