Kursusvirksomheds markedsføring i søgelyset

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Kursusvirksomhed får klager over vildledende markedsføring og uberettiget udsendte mails.

Forbrugerombudsmanden har modtaget flere klager over kursusvirksomheden Probana, der blandt andet tilbyder en mini MBA uddannelse med en rabat på 10.000 kr.

Karen Søndergaard, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden kan ikke endnu bekræfte, om der er tale om vildledende markedsføring, da man i første omgang har bedt Probana om at forholde sig til kritikken – og man har endnu ikke modtaget noget fra kursusvirksomheden.

Klagepunkterne går på, om prisen i virkeligheden konstant er 10.000 kr. lavere, og at der således ikke er tale om en rabat.

”Forbrugerombudsmanden har sat spørgsmålstegn ved, om vi må tilbyde de rabatter, som vi gør her under den økonomiske lavkonjunktur – på den måde, som vi gør det. Det mener vi godt, at vi må. Og vi vil derfor fortsætte med det. Vi overholder alle regler, og det vil vi altid gøre”, skriver indehaver af Probana, Peter Joensen i en mail til Børsen.

Det er ikke kun vildledende markedsføring som rabat, Peter Joensen bliver beskyldt for.

Sidste år i november blev Aktiv Kurser, som Peter Joensen også er indehaver af, politianmeldt af forbrugerombudsmanden for at have afsendt en række elektroniske nyhedsbreve uden at have fået samtykke fra alle modtagere.

Peter Joensen bekræfter over for Børsen, at selskabet fik en bøde på 10.000 kr. for uberettiget at have sendt 20-30 mails, og han forsikrer, at det ikke sker igen.

Alligevel bliver en tidligere kunde, der har frabedt sig at få mails fra virksomheden, ved med at modtage mails, og Peter Joensen erkender da også, at der kan ske fejl i en stor virksomhed, men at man gør meget for at undgå spam (Børsen Executive, p. 12-13).