Kvindelig indflydelse i supermarkedet – den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Jakob Staalby, kreativ dir. i OgilvyActivation

Jakob Staalby, kreativ direktør i OgilvyActivation, blev ramt af Galeries Lafayette i Paris og dets Femmes l’influence, der hæver sig over danske butikkers prisfald- og fødselsdagskampagner.

Jeg gik i lettere panik, da Peter fra Bureaubiz spurgte mig, om jeg ville give mit bud på en “Den ville jeg ønske have lavet”. Opdraget er nemtlig at fremhæve et enestående kreativt dansk arbejde. Og ikke fordi jeg synes, at der ikke bliver lavet god reklame på vores breddegrader. For det gør der. Det bliver bare ikke lavet særlig meget af den slags, jeg drømmer om at lave.

Jeg beskæftiger mig med shopper marketing og brand activation. For mig er det stærke koncept det, der kan aktiveres i alle kanaler og i sidste ende få forbrugeren til at gøre noget, hun måske ikke havde planlagt at gøre hjemmefra: Nemlig at købe mine kunders produkter!

Og i den boldgade må jeg indrømme, at der er langt mellem snapsene. Det er meget sjældent, at jeg ser et stærkt, kreativt koncept, som gør noget ved mig, når jeg står foran hylden og skal vælge mellem Kohberg eller Schulstad – uanset hvor meget jeg grinte, da jeg så filmen hjemme i sofaen. Alt for få reklame- og marketingfolk formår at tænke fra hylden og ud af. Og derfor ser jeg sjældent noget, hvor jeg tænker “Den ville jeg ønske, jeg havde lavet”.

En overgang overvejede jeg at fremhæve Føtex’s nye parcour-reklame. Den er vanvittigt flot eksekveret, og bureauet bag fortjener stor ros for formidle et uinteressant og forudsigeligt budskab (prisfald i Føtex) på underholdende vis.

Men helt ærligt, det gør intet for min oplevelse af at købe ind i den lokale Føtex. Der er ikke nogle, der løber parcour gennem grøntafdelingen. Der er bare en masse gule flag, hvor der står Prisfald på. Det får altså ikke mig til at komme oftere i Føtex eller for den sags skyld lægge mere i kurven, når jeg nu alligevel er dernede.

Men for nylig var jeg så heldig at være blevet sendt af sted til Paris. Da jeg gik forbi stormagasinet Galeries Lafayette’s supermarked fangede et stort banner med teksten “Femmes l’influence” min opmærksomhed. “Kvindelig indflydelse?!!!” tænkte jeg. “Det lyder både skræmmende og besnærende.” Jeg gik indenfor og blev mødt af en promotion, hvis lige jeg ikke mindes at have set i noget supermarked hjemme. I hele september måned sætter det elegante supermarked fokus på fødevareprodukter – mad og vin – fremstillet af kvindelige producenter.

Butikken var fyldt med smukke s/h-billeder af seje, stolte og passionerede kvinder, der lægger navn og hjerteblod til udvalgte franske mad- og drikkevarer. Nedenunder kunne man læse små historier om, hvordan de hver især laver deres rødvine, oste, marmelader, mel med mere. Det gav en helt anden dimension til det at shoppe. Pludselig så jeg mig selv gå rundt i butikken og jagte pateer, oste og vine lavet af disse stærke kvinder. Jeg fik lyst til at købe delikatesser med hjem til min egen kone og traktere hende med et feministisk pragtmåltid.

I vinafdelingen kunne jeg sågar møde en af disse kvinder – hun bød på smagsprøver af sin bourgogne. Unægteligt noget andet end de blåhårede damer, der plejer at stå og lange papvin over demostanden nede i SuperBest.

Jeg ved ikke, hvordan konceptet er eksekveret uden for butikken. Men det er stærkt nok til, at jeg kan se en masse kreative udfoldelsesmuligheder: tv-film og annoncer, hvor disse heroiske kvinder fortæller om deres madvarer, PR hvor der bliver gjort op med mandedominansen i fødevarebranchen, events og minikonferencer, hvor kvinderne debatterer kønsroller og fødevarekvalitet, reklameaviser med produkter fyldt med kvindelige indflydelse, etc..

Lafayette’s Femme l’influence er et fremragende eksempel på, at supermarkedsreklamer og butikskampagner kan hæve sig langt op over fødselsdagsflag, italienske temauger og gule prisfald. At man faktisk kan have noget relevant at sige og give sine kunder en anderledes oplevelse, både i og uden for butikken. Dén ville jeg gerne have lavet!