Kvinders lave selvværd lagde grunden for en af verdens bedste ideer

Peter Engholm
25@mail.dk

Formel 1-kategorien i Cannes Lions, Titanium, går til den mest nyskabende idé. Grand Prix’en gik til en ret analog sag, der ramte rent i menneskelig sandhed.

Unilevers øverste marketingansvarlige, Keith Weed, tog publikum på en tur ned ad Minde Allé, da han i Cannes gennemgik 30 år med Axe-kampagnerne. Mange gode film, og en meget konsekvent styring og udvikling af et brand, der både aftvang respekt og var opmuntrende for, hvad god reklame kan gøre.

Men hvis nogen efterlyste noget fremadskuende fra Unilevers side frem for historie, så skulle de blot vente til lørdagens uddeling af Titanium. Her blev Dove-kampagnen, Real Beauty Sketches, skabt af Ogilvy i Sao Paolo i Brasilien nemlig belønnet med årets Grand Prix, og meget større hæder kan man ikke få.

I Titanium belønnes arbejde, der både stikker dybere end det meste andet og kigger længere frem. Det er arbejde, der sætter en større dagsorden.

Fire pct. af alle kvinder opfatter sig selv som smukke – det sku’ være en gammel løgn, var tilgangen fra Dove, der tog fat på de resterende 96 pct. Dove har før skabt en meget anerkendt kampagne i Real Beauty og revitaliserede den med FBI-tegneren, der først skitserede en række kvinder udelukkende ud fra deres egne beskrivelser – et overkritisk og ikke helt så kønt syn – og derefter skitserede samme kvinder ud fra andres beskrivelser – og her var resultatet tættere på virkeligheden og anderledes kønt.

”Det er menneskelig sandhed, der taler til dig på den rette måde; dit hjerte, din hjerne, din mave. Den bevæger dig,” siger jurymedlemmet Erik Vervroegen og blev suppleret af Piyush Pandey fra Indien:

”Indsigten er som en diamant, der skinner igennem hele arbejdet”.

Real Beauty Sketches er en analog sag – tegneren arbejder med kul, gør han, og tegningerne er således på papir – og dermed ikke en teknologisk-baseret vinder som sidste års Titanium Grand Prix-vinder, Nike+ Fuelband.

”Vi hylder dybden af ideen – det er dén, der er forskellen på, hvad der er godt og strålende. Og som det er blevet hernede i Cannes: The new Second Screen is reality,” sagde jurymedlemmmet Susan Credle.

Produktet har ikke ændret sig, men det har tilgangen til forbrugerne, lød begrundelsen fra juryen, der fremhæver, at de nye trends ikke skal være nye for annoncører og bureauer, men for alle. Og Dove gjorde, som case-videoen så ubeskedent beretter, ”real beauty” til et globalt samtale-emne.

Titanium Grand Prix’en til Real Beauty Sketches blev kronen på værket. Arbejdet havde igennem ugen gjort sig stærkt bemærket i mange konkurrencer – men det blev kun til lige ved og næsten – eller med andre ord 10 guldløver i 8 forskellige kategorier.