Læger uden Grænser er også grænseløs, når det gælder reklamer. Således er “Afbrydelse” fra Hjaltelin, Stahl & Co samt Noboby Cph nu også “eksporteret” til foreløbig tre andre lande i den humanitære organisation.
“Vi har selvstændige kontorer i organisationen, men vi deler viden og materialer – f.eks. reklamefilm – når det er relevant. Vi er blevet kontaktet af Holland, Irland og Luxembourg, der gerne vil bruge filmen i forbindelse med deres indsamlinger,” siger Anne Larsen, fundraisingchef i Læger uden Grænser.
Citationstegnene omkring eksporteret og købt skal forstås sådan, at filmen er distribueret frit videre. Og den internationale tilgængelighed skal ses i briefen, der lagde vægt på to elementer, og i eksekveringen.
“Det handler om differentiering, så det skulle tydeliggøres, at det var læger, der arbejdede. Og at der er behov for penge i disse lægers virke. Forventningen med en fransk, medicinsk organisation er, at den sikkert ikke har behov for penge. Men vi kan ikke hjælpe uden penge. Det fortælles tydeligt i filmen, der tillige har en høj kvalitet. Håndværket er ganske enkelt godt,” siger Anne Larsen, der dermed er på linje med juryen i The True Award, som har filmen på shortlisten for bedste film.
Mod filmens slutning går en ung kvinde på posthuset, og poststemplet, der kvitterer for modtagelsen af bidraget, fungerer samtidig som strømforsyning på operationsstuen i bushen i Kenya, hvor filmen er optaget.
Den unge kvinde er i øvrigt skuespilleren Ditte Arnth, der også spillede Karen26 i VisitDanmarks herostratisk berømte kampagne. Det er Læger uden Grænser godt klar over, men at man nu overvejer at justere slutningen, skyldes dog ikke skuespiller-sammenfaldet:
“Vi har talt om at nedtone scenen med posthuset, fordi vi er i tvivl om, hvorvidt der er nok tid til at se telefonnummeret,” siger Anne Larsen.
Filmen kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=Tm9D3MatgKw
Afmeldingen på filmen er dog uden kontaktinfo, så her er et link til Læger uden Grænser:
http://msf.dk/