Læger uden Grænser – men med reklamepriser og grænsehandel

Peter Engholm
25@mail.dk

Spottet ”Afbrydelse” for Læger uden Grænser fik en True Award og eksporteres til flere lande. Nu vises en norsk reklamefilm, ligeledes prisbehængt, i Danmark.

Ved sidste uges True Award var der en pris for bedste sound design for “Afbrydelse”, som Hjaltelin, Stahl & Co og Nobody Cph har skabt for Læger uden Grænser. Filmen skal, som Bureaubiz omtalte tidligere på måneden, nu vises i Holland, Irland og Luxembourg.

Men trafikken går også den anden vej: Kampagnen “Sekunder”, som Dinamo har lavet for Læger uden Grænser for det norske marked, vises nu i Danmark.

Organisationen deler viden og materialer, herunder reklamefilm, så filmene distribueres frit mellem de enkelte lande. Men selv om handlen som udgangspunkt ikke omfatter penge, så er der stadig priser – i dette tilfælde reklamepriser. For også “Sekunder” har fået kreative anbefalinger med hjemmefra:

Kampanje.com i Norge beretter om guld i “samfunnsinformasjon” i Gullblyanten og to gange gange i Gulltaggen for bedste net-kampagne, ligeledes samfundsinformation, og for bedste integrerede kampagne, nordic challenge.

Kampagnen udgangspunkt er, at “færre dør, når flere ved”, og går ud på at få folk til at bruge tid på at lytte på feltberetninger fra Læger uden Grænser.

I Norge har kampagnen “indsamlet” ca. 2 mio. sekunder, og i Danmark foreløbig en halv million sekunder.

Her er den norske kampagne, på dansk: http://www.msf.dk/sekunder/