Læren fra Obama: Internettet er gået fra vigtig til vigtigst

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Obamas valgsejr får ikke kun indflydelse for politisk kommunikation. Above og below the line har fået ny betydning: Der er internettet. Og der er alt det andet.

“Der er ingen tvivl om, at Obamas anvendelse af internettet får betydning for politisk kommunikation – også i Danmark”.

Således lød det fra statsminister Anders Fogh Rasmussen i morges, da han kommenterede Barack Obamas valgsejr. Og han kunne ellers selv sammen med sit bureau, Hjaltelin, Stahl & Co i foråret fejre triumfer ved Creative Award for anvendelsen af netop internettet i den seneste valgkamp.

Men læren fra Obama stikker dybere end politisk kommunikation, siger Steffen Hjaltelin.

“Internettet er gået fra vigtig til vigtigst, og den lære trænger mere og mere ind på al markedsføring”, siger Steffen Hjaltelin.

Obama har i løbet af valgkampen gjort sig bemærket ved en fantastisk evne til at trække små donationer ved hjælp af internettet, og samtidig er hans valgsejr bl.a. karakteriseret ved, at han har skabt en bevægelse. Han har mobiliseret græsrødderne og skabt en alliance mellem en række forskellige befolkningsgrupper, og internettet har spillet en rolle hele vejen igennem. Men han gjorde sig også bemærket ved en ny anvendelse af tv, da han købte 30 minutter lange infomercials i den bedste sendetid på tre af de store networks.

“Det blev jo bl.a. muligt gennem hans meget betydelige succes i indsamling, hvor han har været bedre end andre til at indsamle småbidrag og på den måde har internettet spillet en rolle i at gøre den tv-anvendelse mulig”, siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Pointen er jo ikke, at de andre kanaler er uden betydning – langt fra. Internettet er bare rygmarven i det hele. Alle andre kanaler som f.eks. tv, outdoor, print og events kan hver for sig løse dele af opgaven. Men internettet fungerer på tværs og binder det hele sammen. Vi har i lang tid vidst, at internettet er vigtigt – nu skal vi lære, at internettet er vigtigst, i hvert fald når det gælder politisk kommunikation. Det gælder også i mange tilfælde i anden markedsføring – dog kan det endnu ikke siges lige så konsekvent”, siger Steffen Hjaltelin.