Læste du bloggen i fredags? Nu er reklamen trukket tilbage

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Spark en mand i skridtet i din reklame, hvis han er et fæ – men stik ham ikke en flad, fordi han er kvindagtig. En kødsovs-producent har trukket tre spots p.g.a. klager.

Cecilie Friis Borup har bloggen bumbumbum, som Bureaubiz linker til, og hun fremhævede i fredags tre mande-reklamer, som Leo Burnett, Toronto, har skabt for dåsekødsovsen Manwich.

I hver af de tre film taler en mand begejstret om et emne, der normalt er forbeholdt kvinder; hår, shopping og musical (inkl. kostumer og lyssætning).

Dén slags snak koster ham en lussing ud af det blå, fordi – som voiceoveren slår fast – “it’s called a Manwich”.

Trioen fik en pæn bid opmærksomhed i sidste uge, men ikke udelukkende af den positive slags. Spottene er nu trukket tilbage af kunden, fødevareproducenten ConAgra, efter klager – bl.a. over homofobi.

En underskriftsindsamling på Change.org ledsagede sin klage med disse ord: “Vold mod mænd og kvinder p.g.a. kønsnormer er et alvorligt problem i vores land og burde ikke gøres til genstand for letkøbte vitser i reklamer. Hvert år bliver tusinder af mænd og kvinder ofre for hate crimes p.g.a. måden, deres sexuelle orientering eller kønsidentitet bliver opfattet. Den aktuelle serie forherliger disse forbrydelser.”

Adfreak.com mener, at serien godt kan forsvares for sin harmløse slapstick humor, men medgiver, at de enkelte spots kan være ubehagelige for enhver, der har været udsat for ovennævnte vold.