Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bruttoavancen pr. medarbejder nærmer sig Mensch-niveau, fordi man har bevæget sig op i værdikæden. Samtidig er gennemsnitslønnen steget 16 pct.

I bilverdenen taler man om Golf-klassen, og på samme måde har bureauerne dét, man kan kalde Mensch-klassen: En meget høj bruttoavance pr. medarbejder – en disciplin, som Mensch har taget med sig fra Propaganda-tiden.

Enkelte PR-bureauer er også i Mensch-klassen, og hvis Burson-Marsteller i forrige regnskabsår “kun” stod ved døren, så er de for alvor trådt ind nu.

Bruttoavancen steg en anelse, men der var færre medarbejdere – og de har formået at bidrage tungt til festen; med næste 1,3 mio. kr. i bruttoavance pr. medarbejder.

“Vi har trimmet virksomhedskulturen, typen af medarbejdere og opgaver. Vi har de seneste år bevæget os op i kundernes organisation, op i værdikæden. Det er sket med rådgivning baseret på evidens snarere end intuition og mavefornemmelse, og med krisekommunikation, intern ledelseskommunikation og Public Affairs – discipliner, der er forankret i direktionen og bestyrelsen, snarere end i marketing. Og den højere grad af ekspertise medfører højere timepris,” siger Kim Larsen, adm. direktør i Burson-Marsteller.

Indsatsen hos de effektive medarbejdere – “med de rette spidskompetencer”, som Kim Larsen udtrykker det – er ikke gået ubemærket hen. Gennemsnitslønnen – ret beset gennemsnitlige personaleomkostninger – steg sidste år med 16 pct. til 695.000 kr.

Til gengæld skal man ikke forvente, at de nuværende medarbejdere kan trække et meget større læs. Derfor skal en evt. yderligere vækst komme fra nye seniorfolk.

“2011 ser godt og fornuftigt ud, men vi kan ikke blive ved med at vokse med det samme antal medarbejdere. Bidraget pr. medarbejder kan ikke blive meget højere, så vi står med et 2011, der kommer til at ligne 2010 – med mindre vi kan finde de helt rigtige medarbejdere,” siger Kim Larsen.

Hos et andet PR-bureau holder man sig til lidt mere beskedne tal. Det ændrer dog ikke på, at Kompas-riektør, Bo Falsig, er ganske godt tilfreds med resultatet.

“Vi har evnet at komme ud med plus både i 2009 og 2010, og det er vi ganske godt tilfredse med, når man tager årene i betragtning. Desuden synes vi, at vores bruttoavance pr. medarbejder ligger på et ganske fornuftigt niveau,” siger Bo Falsig.

Kompas er et bureau, der blander PR og reklame, og derfor mere har karakter af et kommunikationsbureau.

Nøgletal for Burson-Marsteller Danmark

  • Bruttoavance 19,247 mio. kr. +4 pct.
  • Bruttoavance pr. med arbejder 1,283 mio. kr. 17,9 pct.
  • Lønandel 54,2 (55)
  • Resultat af primær drift 3,286 mio. kr. 17,6 pct.

Nøgletal for Kompas Kommunikation

  • Bruttoavance 6,0 mio. kr. -3,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 750.000 kr. +8,9 pct.
  • Lønandel 72,8 (78,1)
  • Resultat af primær drift 0,513 mio. kr. +164,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club