Af Peter Engholm 25@mail.dk

1. kvartal var en god start, 4. kvartal en fin slutning – 2. og 3. kvartal var katastrofale. Samtidig blev to ejere købt ud.

Det er ærgerligt, når en kunde holder lidt igen med bureauaktiviteterne. Når kunden skærer 80 pct., så er det skidt. Og når selvsamme kunde står for 40 pct. af bureauets omsætning, så er det kritisk.

Det var, hvad der skete i La Familia, som derfor brugte det meste af 2007 på at få skruet mere op for blusset på andre kundebudgetter – og det lykkedes, men først for alvor i 4. kvartal. Så selv om en nedgang på 6 pct. i bruttoavance er bitter og et underskud i den primære drift på næsten 1,7 mio. kr. opsigtsvækkende, så dækker det over et halvår, der var direkte grufult.

“I 2. og 3. kvartal tabte vi røven ud af bukserne. Vi mistede flere millioner i den periode,” erkender Jørgen Christian Juul, adm. direktør i La Familia.

I en så vanskelig situation er det vigtigt, at både ledelsen og ejerkredsen står sammen … men det gjorde den ikke. Ejerkredsen bestod på det tidspunkt af Jørgen Juul, Jesper Winge Leisner og Casper Willer.

“Som hovedaktionær må man træffe nogle tunge beslutninger, og det var bestemt nødvendigt i denne proces. Nogle gange er de øvrige ejere enige, andre gange er de uenige. Det var afgørende at ændre strategien, og derfor købte jeg de to øvrige partnere ud. Den ene havde forinden været på orlov,” siger Jørgen Juul.

Ledelsesberetningen fortæller lakonisk, at “denne restrukturering var omkostningsfyldt” – men tilsyneladende perspektivrigt: Der budgetteres med et positivt resultat for 2008.

“Hvor vi på samme tid sidste år havde et underskud på et par millioner, har den primære drift i første halvår 2008 givet et overskud på en million kr.”, siger Jørgen Juul. 

Nøgletal for La Familia

  • Bruttoavance 10,620 mio. kr. (-6 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 663.750 kr. (-24 pct.)
  • Lønandel 81 (59)
  • Resultat af primær drift -1,693 mio. kr. (+0,893 mio. kr. i 2006)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club