Det gør ikke noget, at tyskere tror, at Lego er tysk og amerikanere tror, at Lego er fra USA. Faktisk kan det være en fordel.
Legos holdning er, at det ikke gør noget specielt godt for den danske legetøjskoncern at fortælle ude i verden, at legetøjet er fra Danmark.
Det kan nemlig risikere, at give flere ulemper end fordele, at prale med det danske flag og den danske kongekrone, mener marketingdirektør Mads Nipper:
Vi ser det sådan, at Lego i princippet er en universel idé, som er nøjagtig lige så relevant og udviklknede for børn i Seoul, München og New York. Så det der med at skulle ud og markedsføre os som et dansk selsksab, det har vi aldrig gjort, og det kommer vi heller ikke til”, siger han til Berlingske.
Mads Mordhorst, der er ph.d. og ekstern lektor ved CBS, mener at det kan være en god ide ikke at markedsføre en virksomheds nationale identitet.
”Bruger man den nationale identitet i sin markedsføring, kan man blive ramt af nationers politiske kriser. Problemet er, at den slags kan opstå relativt pludseligt, og man har som virksomhed meget lille indflydelse på at kontrollere og minimere konflikten”.
Her kommer de fleste sikkert til at tænke på Muhammed-krisen og boykotten af Arla og det er da også det, som Mads Mordhorst fremhæver i avis-artiklen.
I stedet for kan det være en god ide at brande virksomheden som skandinavisk, nordisk eller ’from Copenhagen’ og det er da også det skridt Arla har taget, idet de i dag brander sig som en nordeuropæisk virksomhed.
Berlingske Business, p. 6.