Af Peter Engholm 25@mail.dk

En nærmest eksklusiv skare: 115 officielle danske delegerede i Cannes i år mod 145 sidste år. Dermed følger det tendensen fra antallet af indsendte arbejder fra Danmark.

Cannes Lions har i år det 4. højeste antal indsendte bidrag nogensinde; 24.242 – en stigning på 7 pct. i forhold til 2009, og en væsentlig årsag til, at smilet har sat sig fast hos arrangørerne.

Men smilet når ikke hele vejen op til Danmark, hvor den danske Cannes Lions-repræsentant, TV2, må notere en tilbagegang i den danske interesse.

Antallet af indsendte danske arbejder til Cannes er faldet 30 pct. – helt så galt ser det ikke ud med antallet af danske delegerede, men det er dælme tæt på. For der er tale om et fald på 20 pct.

“Som det ser ud lige nu, så vil der være 115 officielle delegerede fra Danmark mod 145 sidste år. Min tese er, at når arbejdsdagen skal prioriteres, er det en ting, der kommer bagerst i køen. Det er ressourcekrævende at lave entries. De danske bureauer har fokus på andet end hæder og ære,” siger Jacob Fischer-Nielsen, marketingchef i TV2.

Selv om man godt kunne argumentere for, at det netop i disse tider kan give pote at sanke international inspiration og nye løsninger – og at få mere ud af mindre – så tager TV2 det faldende DK-deltagertal til sig – og retter opgaven til.

“Når annoncører og mediabureauer ikke er fysisk til stede i Cannes, så bliver vores fornemmeste opgave at bringe Cannes til dem i form af reportager og andre informationskanaler,” siger Jacob Fischer-Nielsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club