Lars Bastholm forklarer barsk kritik af sine medarbejdere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

”Hvis din chef er utilfreds med dit arbejde, vil du så råbe det ud til hele verden.” Lars Bastholm undrer sig over, at et internt memo med en barsk kritik af Ogilvys digitale arbejde blev lækket videre til Agency Spy.

Det var en barsk opsang, Lars Bastholm i sidste uge gav til den kreative afdeling i det store Ogilvy-kontor i New York.

Han er for nylig tiltrådt som bureauets kreative direktør med bl.a. opgaven at løfte bureauet ind i den digitale tidsalder.

Men vil man tages alvorligt som et integreret bureau, så skal niveauet være dertil, og for ham at se kræver det betydelige ændringer.

“På den ene eller anden måde”, som hans memo sluttede.

At revse sine folk i et memo til alle, undrer måske nogen i lille Danmark, hvor de færreste bureauer er så store, at man ikke kan tage det direkte med nogle enkelte personer eller samle alle til et møde.

Så let er det ikke på et stort bureau i New York, og Lars Bastholm kan således sagtens forklare, hvorfor han udsendte et memo.

“Når man leder et bureau af Ogilvy NYs størrelse, er det ikke praktisk muligt at samle tropperne særlig ofte. Der er folk på optagelse, hos kunder, på ferie etc.,” siger Lars Bastholm til Bureaubiz og fortsætter:

“Der er mange folk i berøring med projekter som dem, jeg kritiserede i min email, så det er ikke hensigtsmæssigt at forsøge at gå direkte til dem. Hensigten med min email var et “call to arms”, som fortalte hele den kreative afdeling, at hvis der var en generel fornemmelse af, at det var ‘godt nok’, så var de i den grad på vildspor.”

Til gengæld undrer det ham, at mailen ender hos Agency Spy.

“Hvis min chef fortalte mig, at han ikke var imponeret over mit arbejde, så ville det ikke være min første indskydelse at fortælle det til resten af verden.”

Han har i øvrigt hentet adskillige unge danskere fra reklame-uddannelsen på Medie- Og journalisthøjskolen til bureauet.

Først og fremmest de to unge, der vandt guld i Cannes i sommer. De er på vej rundt i verden på Ogilvy-kontorer i et uddannelsesforløb, der strækker sig over det næste år.

Herudover har han to hold mere i praktik.