Lars Bastholm forlader Ogilvy

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Afgangen kaldes for en fælles beslutning og begrundes bl.a. med Lars Bastholms passion for at skabe frem for at lede en stor kreativ afdeling.

Opdateret: Det blev en relativt kort – og til tider stormfuld tid – Lars Bastholm fik som kreativ chef for et af de store klassiske reklamebureauer på New Yorks Madison Ave.

Efter mindre end et år har Ogilvy & Mather og Lars Bastholm valgt at skilles, og parterne kalder det en fælles beslutning.

Ogilvy North Americas øverste chef, John Seifert, siger i en udtalelse, at han, Lars Bastholm og Ogilvy North Americas kreative chef, Steve Simpson på et møde for nylig diskuterede Ogilvys fremgang. Der var enighed om, at Lars Bastholm havde bidraget væsentligt til at accelerere bureauetss digitale performance.

“Men det stod dog også klart på mødet, at Lars’ personlige passioner mere er til en entreprenørs, hvor tilfredsstillelsen ved at skabe konkret arbejde er større end ved at lede en stor kreativ organisation,” siger John Seifert.

Selv siger Lars Bastholm til Bureaubiz: “Når man leder en afdeling med 250 mand, så går det hele hurtigt op i politik, møder og økonomisnakke, og det er ikke der, mine største interesser ligger. Nu vil jeg tilbage i noget, hvor jeg kan have fingrene mere nede i suppen.”

Nyheden er sendt ud på e-mail fra AdAge, og det understreger, hvor stærkt bemærket, Lars Bastholm har gjort sig på det amerikanske reklamemarked.

Han tiltrådte for to år siden som øverste digitalt kreative ansvarlig for Ogilvy i Nordamerika og godt et år senere fik han så det kreative ansvar for O&M i New York.

Sidste efterår gik bølgerne højt, da han i en intern mail til bureauet kritiserede bureauets digitale kreative performance – en mail der blev lækket til medierne.

Det afvises dog, at den sag har noget med hans afgang at gøre.

Lars Bastholm har desuden optrådt som mentor for flere unge danske kreative – bl.a. de to unge Cannes Guldløve vindere fra sidste år, Peter Ammentorp og Nicolai Villads Løser Smith. De er lige nu på vej jorden rundt i et uddannelsesforløb hos Ogilvy.

De har dog ingen grund til at frygte det fremtidige forløb.

“Jeg vil sørge for, at det forløb, jeg har lovet dem, ogsa bliver det, der sker. Og hvis en eller begge to har lyst til at arbejde med mig igen i fremtiden, så vil der altid være et job til dem, hvor jeg er,” siger Lars Bastholm, der ikke lige nu vil udtale sig om, hvad fremtiden byder på – ud over en god sommerferie.

Han har haft en meget flot karriere siden han som kreativ hos Framfab stod bag bl.a. Nike-arbejde, der gav noget så sjældent som Grand Prix i Cannes til et dansk bureau.

Præstationerne bragte ham til en international karriere hos AKQA i New York – og siden Ogilvy.

Men de har også givet ham rollen som juryformand for Cyber-kategorien i Cannes for to år siden – som formentlig den første danske reklamemand nogensinde.