Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men han holder fast i ideen om at opbygge et internationalt netværk. Bark bliver til gengæld til et svensk mediebureau.

Da det kontroversielle Bark Group projekt gik i opløsning i Danmark, trådte tidligere BBDO-direktør, Lars Thomassen til.

Ideen om at bygge et internationalt bureaunetværk var ifølge ham fortsat gangbar, og børsnoteringen et godt udgangspunkt for at gøre det.

Det er et år siden, og nu forlader han selskabet og rollen som bestyrelsesformand.

På overfladen har der ikke været stor aktivitet omkring selskabet på amerikanske OTC Bulletin Board, hvor det er noteret. Nu lyder det navnet United Communications Partners og har en børsværdi på under 4 mio. kr.. For to år siden var værdien 1,1 mia. kr.

Lars Thomassen har dog ikke ligget på den lade side, og han tror fortsat på ideen. Men den skal altså ikke realiseres i det tidligere Bark-regi.

Årsagen skal findes i, at eneste aktivitet er det svenske mediabureau Tre Kronor.

“Jeg var godt klar over, at et mediabureau ikke er det rigtige udgangspunkt, hvis man vil bygge et kreativt netværk, men jeg tænkte, at man kunne bruge den ramme, som selskabet frembød. Efter at have været rundt og tale med mange bureauer og investorer, må jeg dog konstatere, at det er afgørende at finde det rigtige sted at starte,” siger Lars Tomassen og fortsætter:

“Når jeg har snakket med bureauer, så er de interesseret. De kan godt se ideen. Men så spørger de om, hvem de skal være i klub med.”

Hans netværk er stort efter, at han i en række år var regional chef i BBDO-koncernen med bl.a. Østeuropa som ansvarsområde. I dag bor han i London – et sted som også spiller en rolle i forhold til at finde det rigtige sted at starte.

“London er reklamehovedstaden, og derfor skal man have et bureau med herfra. Det giver et naturligt samlingspunkt og større troværdighed, når man præsenterer netværket over for potentielle kunder,” siger Lars Thomassen.

Det er faktisk lykkedes for ham at finde amerikanske investorer, der var villige til at skyde penge ind – og dem bringer han med videre i den proces, han starter op nu med henblik på at få etableret et netværk. Han har 5-10 bureauer, hvor dialogen er tæt.

“Men det er nu ikke, fordi, der er brug for betydelig kapital indledningsvist. Konceptet bygger på, at finde gode og stærke partnere, der vil noget sammen og har ressourcerne til det. Vi taler om bureauer, hvor ejerne ikke ønsker at afgive kontrollen eller at forlade deres bureau men derimod gerne vil deltage i udviklingen af et netværk,” siger Lars Thomassen og fortsætter:

“Det skal ikke være et frivilligt netværk – der skal være forretning og penge mellem parterne – men langt hen ad vejen skal de selv kunne løfte opgaven. Men der kan opstå kapitalbehov f.eks. i forbindelse med generations-skifter.”

Ansvaret for United Communications Partners overtages nu af Tre Kronor ejerne, og det er Lars Thomassens forventning, at de vil bruge selskabet som grundlag for at forfølge deres drøm om at bygge et internationalt medie-netværk.

Tre Kronor har søgt at bygge en kombination af både et media- og et reklamebureau. Det skete med rekrutteringen af Helena Westin. Hun har dog for kort tid siden forladt bureauet efter mindre end to års ansættelse.

Reklamebureaudelen eksisterer dog fortsat.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club