Af Peter Engholm 25@mail.dk

Volkswagen ville gerne online med sit kundemagasin, men i første omgang som supplement til printudgaven. Med lavere mediepriser har det kunnet lade sig gøre uden at øge budgettet.

Toyota lagde for nyligt sit kundemagasin, Family, på hylden for i stedet at kommunikere digitalt, bl.a. nyhedsbreve. Nu går Volkswagen ud med et regulært online magasin – Bilsnak Online, der er kreeret af Netpublications – som indtil videre er planlagt til at udkomme sideløbende med printudgaven af BilSnak.

“Vores kunder bruger tid på BilSnak. De holder af bladet, glæder sig til at få det – og klager, hvis det er forsinket. 175.000 husstande er reelt i vores univers – med paraderne nede, fordi det ikke er en reklameblok – fire gange årligt, når BilSnak udkommer. Og så længe vores analyser viser, at de læser bladet og sætter pris på indholdet, så fortsætter vi,” siger VWs marketingchef Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Hvis læserne er så tilfredse, hvad kan BilSnak Online så tilføre?

“Udnytte nettets muligheder med sanselige oplevelser via billeder, film og lyd. Produkterne bliver levende, og man kan komme meget dybere ind i Volkswagens univers – og vi kan komme i dialog med vores kunder. Og initiativet er allerede nu blevet ekstremt godt modtaget,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Toyota droppede sit kundemagasin på print ud fra bl.a. miljøhensyn …

“Der vil være en CO2-besparelse at hente – og så sandelig også en budgetbesparelse, hvis vi holdt op med udsende BilSnak og udelukkende kørte BilSnak Online, selv om et onlinemagasin på dét niveau ikke er billigt. På sigt kan jeg sagtens forestille mig, at vi udelukkende har et digitalt kundemagasin, men så længe analyserne berettiger os til at komme med en papirudgave, så vil det ske,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Umiddelbart ligner det en oprustning – har du fået forøget budgettet?

“Det er en reel oprustning – inden for budgettet. Det er et spørgsmål om prioritering,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Men der kommer en ny Polo om kort tid – skal den lanceres på anden vis end hidtil, eller mindskes trykket?

“Vi holder det samme tryk som ved tidligere lanceringer. Alle er i krise for tiden, men her er vi hjulpet af, at medierne også er det. De er pressede, og det giver lavere priser. Vi lancerer den nye Volkswagen Polo med samme tryk til en lidt mindre pris,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen og understreger, at VW også uden lavere mediepriser ville have lanceret kundemagasinet online.

Her er BilSnak Online:

http://vw.bilsnak-online.dk/1S49f819c6f416a012.cde

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club