Lead Agency skal stå sin prøve i 2017

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Selvom Lead Agency omsatte for over 33 mio. i 2016, fik de kun et lille plus på bundlinjen. Ifølge adm. direktør Søren Kaster blev 2016 brugt på forberedelse – i år skal bureauet bestå eksamen.

Det koster penge at gå fra lille til stor.

Selvom 2016 målt på tjente kroner var et rigtigt godt et af slagsen for Lead Agency, blev årets resultat trukket ned af omkostningerne i forbindelse med fusionen med Kasters pr. 1. januar 2016.

Mens sidste års omsætning rundede 33,821 mio. kr., kunne overskuddet ved årets afslutning således gøres op til beskedne 141.121 kr.

”Fusionen har betydet, at der i 2016 er bygget en helt ny organisation, som modsvarer bureauets størrelse og matcher ambitionerne om fortsat vækst,” lyder det fra ledelsen i forbindelse med årsregnskabet.

2017 er eksamensår
Lead Agencys nye adm. direktør Søren Kaster uddyber over for Bureaubiz:

”Tilsammen fik vi pludselig en størrelse, som gjorde det nødvendigt at opbygge en anden organisation end den, vi havde i forvejen. Det var alt fra at få nye systemer og ansætte flere folk til at gå fra at have et freelance-bogholderi ude i byen til som nu at have en økonomichef.”

Konkret gik Lead Agency sidste år fra at være 18 til 28 medarbejdere – i dag er 39 på lønningslisten – og man har ifølge Søren Kaster brugt 2016 på at geare virksomheden til vækst.

”Det er i 2017, at vi er til eksamen. Vi kan godt selv mærke, at vi alene med størrelsen har fået en position i markedet, men ud over nogle fornuftige tal på bundlinjen vil vi også gerne være de bedste,” fortæller han.

Mere professionel branche
Oprustningen sker både i forbindelse med rekruttering og ved at dyrke fagligheden internt i virksomheden med blandt andet en School of Excellence for medarbejderne. Dette, tror Søren Kaster, bliver kendetegnende for fremtidens bureau.

”Hele den her branche har jo på mange måder været lidt umoden for år tilbage med enormt mange små bureauer og journalister, der er hoppet over på den anden side. Der er ved at ske en professionalisering nu.”

Nøgletal for 2016 (i parentes 2015)
Nettoomsætning: 33,821 mio. kr. (20.597 kr.)
Årets resultat: 141.121 kr. (1.291)
Antal medarbejdere: 28 (18)