Lego henter DRs Sociale Media Strateg

Peter Engholm
25@mail.dk

Det globale legetøjsbrand skal have lagt strategiske rammer for sociale medier. Til det formål – og i en nyoprettet stilling – har man hentet en nøgleperson hos DR.

Lars Silberbauer tiltrådte i fredags stillingen som Social Media Strategist i Lego, som en del af Community Engagement & Communications.

Han har de seneste to år haft ansvaret for at drive udviklingen af sociale medier i DR – et job, der både dækkede medievirksomhedens sociale medie-strategi og den daglige håndtering af de mange initiativer inden for sociale medier, som DR har lanceret de seneste år.

Forskellene mellem DR og Lego kan være udtalte på adskillige plan, men selv ser Lars Silberbauer de to respektive markeder som den største forskel.

“Jeg går fra Danmark som virkefelt til globalt, idet jeg bliver globalt ansvarlig for sociale medier i Lego. DR henvender sig til godt fem mio. mennesker, og alene på Facebook har den største Lego-gruppe én million fans. Hvad angår brandvalues, så ser jeg flere lighedspunkter mellem DR og Lego, og det er den samme seriøsitet og professionalisme, uanset om det er en public service-virksomhed eller en kommerciel virksomhed, der producerer legetøj,” siger Lars Silberbauer.

Han er cand.mag. i digitale medier fra Københavns Universitet og har en HD i strategi og innovation fra CBS. Og hans rolle i Lego bliver at udstikke strategien for de sociale medier – med udgangspunkt i Billund, men langt fra et stillesiddende job.

“Jeg kommer til at befinde mig rigtig meget i udlandet, for kun på den måde kan jeg lære markedet og brugerne at kende. For mens DR kan have noget passivt over sig, al den stund at det er en broadcast-virksomhed, så baserer Lego sig på samarbejdet med sine brugere og fans. Det er en kultur, jeg ser frem til at understøtte,” siger Lars Silberbauer.