Lego leger godt med Messenger

Redaktionen

Sponsoreret af Facebook: I forbindelse med julehandlen i 2017 ønskede Lego at forbedre sin digitale kunderejse. Derfor lancerede man chatbotten Ralph, der kom stressede forældre til undsætning, når de skulle finde den helt rigtige gave til deres kære. Kampagnen blev en succes, og Ralph endte med at blive tilgængelig for alle Legos kunder hele året…

1:1-kommunikationen på de sociale medier vokser, ikke kun blandt brugerne, men også mellem virksomheder og deres kunder. Vi vil som kunder gerne i dialog med virksomheden, når vi skal købe deres produkt.

Den klassiske hjemmeside kan være et temmeligt utaknemmeligt sted at skulle navigere rundt for at finde frem til nogle specifikke informationer. Derfor lancerer flere og flere organisationer chatbots, som styrker deres brand. Tal viser, at i 2020 vil chatbots være involveret i 85 % af alle dialoger mellem kunder og virksomheder.

Hos Facebook ser man også denne tendens tydeligt. Flere og flere bruger Facebook Messenger, WhatsApp og Instagram Direct. Faktisk viser tallene, at hver måned sendes der over én milliard beskeder til virksomheder via Facebook Messenger.

Hvad der er endnu mere interessant, er, i hvert fald fra virksomhedernes synspunkt, at 53 % af dem, der har en dialog med virksomheden på Facebook Messenger, er tilbøjelige til at handle med virksomheden igen.


Calle Sjönell, head of Facebook Creative Shop Nordic. Kilde: Facebook.

Calle Sjönell, Head of Facebook Creative Shop Nordics udtaler: “Lige nu ser vi en en revolution inden for forbrugeradfærd på de sociale medier. Kunderne kontakter i højere grad virksomhederne direkte, når de har brug for hjælp. Bare det seneste år er 1:1-kommunikationen mellem kunder og virksomhederne firdoblet.”


Kilde: Facebook. 

“Ralph the LEGO Chatbot is ready to help!”
Hvis du eller dine børn er vilde med LEGO, har du måske allerede mødt Ralph. Ralph er LEGOs Messenger-bot. Ralph hjælper dig blandt andet med at finde den helt rigtig æske LEGO til dit barn. Hvad vil en dreng på 8 år, der elsker superhelte og monstre, helst have? Det ved Ralph.

Kampagnen, der er lavet i samarbejde med Edelman Digital, bestod af visuelle kampagner på Facebook, hvilket ledte kunderne fra Messenger-appen direkte over på LEGOs webshop, hvor Ralphs gaveforslag lå klar til dem. Messenger-app-kampagnen gav et tre gange så højt afkast sammenlignet med LEGOs andre kampagner på Facebook.

Ralph blev en kommerciel succes, og de valgte efterfølgende at udvide Ralphs geografiske rækkevidde yderligere og bruge ham i tilsvarende kampagner gennem året. Ralph er i dag tilgængelig for alle LEGOs forbrugere hver dag, året rundt.

Og hvis det ikke skulle være nok, så har LEGO-fans mulighed for at købe deres egen Ralph-LEGO-figur til samlingen.

Mød kunden, hvor kunden er
Facebook satser i disse år massivt på 1:1-kommunikationen og har i år lanceret flere nye værktøjer og funktioner i Facebook Messenger-appen. Netop kombinationen af direct message og visuelt indhold fungerer godt og imødekommer kundernes ønske om dialog.

Udover chatbot-funktionen har Facebook tilføjet flere visuelle værktøjer, bl.a. video, spil og animationer, der kan hjælpe med at gøre din kommunikation endnu mere fængende og personlig.