Legos chefer eksamineres i sociale medier

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Alle skal forstå, hvad det vil sige at være social, lød budskabet fra Legos social media direktør på konference i London.

Det trak opmærksomhed, da Legos direktør for sociale medier, Lars Silberbauer, forleden optrådte på en konference i London. Først og fremmest fordi Lego har arrangeret et kursus, hvor ledelse ikke bare skulle lære om sociale medier – den skulle også eksamineres. Kurset havde dog et bredere sigte end blot ledelsen, og har haft deltagelse af en række medarbejdere også.

“Det er nødvendigt at alle i selskabet ved, hvad det vil sige at være social,” lød budskabet fra Lars Silberbauer.

Det daglange kursus sluttede med en teoretisk og praktisk eksamen. Bl.a. skulle lederne lægge en post på Legos Facebook-side med 4 mio. fans.

“Du kunne se nervøsiteten i rummet, da de fandt ud af, at de skulle til at kommunikere med kunderne. Men da de fik 500 likes, erkendte de, hvad sociale medier handler om,” fortalte Lars Silberbauer.

Han understregede dog, at sociale medier rækker meget længere end antallet af likes. Lars Silberbauer fortalte bl.a. om et forsøg, hvor Lego bad en fan om at skabe et billede, som man brugte i en promotion i stedet for et traditionelt produktfoto.

“Inden for seks timer havde vi nået 1 million, 80.000 besøgte vores e-commerce side og der var solgt for 10.000 USD – alt sammen på 15 minutters arbejde uden brug af reklame. Så spurgte min chef, om vi kunne gøre dette fire gange hver time. desværre fungerer det selvfølgelig ikke helt sådan,” sagde Lars Silberbauer, som dog understregede, at Lego har fokus på, at engagement skal både genere salg og bygge brandet.
Kilde: Brandrepublic