Den farligste konkurrent til Lego er ikke amerikanske Mattel eller digitale konkurrenter.
Den farligste er, hvis Lego bliver for selvfede. siger Legos marketingdirektør, Julia Goldin til Børsen:
”Vores største trussel er, hvis vi bliver selvfede. Tænk hvis vi ikke længere tænkte: Hvad skal vi nu? Det handler ikke om, hvad der kommer udefra, men om hvad vi gør indefra.”
Målgruppen er børn og det, der er nyt, er spændende for børn. Derfor er det Julia Goldins opgave at sørge for, at der hvert år er mindst 60 procent nye produkter i forhold til året før.
For at give plads til innovation og produktudvikling, skal der både være frie rammer og et tæt samarbejde, siger Julia Goldin, der som marketingdirektør også er ansvarlig for produktudvikling:
”Det er kunst og videnskab på samme tid. På den ene side udgør Lego-klodserne et system. På den anden side har du ubegrænsede muligheder for at sætte dem sammen. Sådan er vores tilgang til produktudvikling også. Designere arbejder tæt sammen med marketingfolk og produktchefer, men i den proces er der masser af muligheder for at være kreativ og eksperimenterende,” siger marketingdirektøren til avisen.
Børsen, p. 10.