Legos succes får konkurrenter i aktion: Barbie som byggesæt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Forleden høstede Lego mange priser ved legetøjsbranchens “Oscar-uddeling”. Men succesen får også konkurrenterne i aktion.

Lego er en enestående succes i dansk erhvervsliv – en succes som man også har opdaget i udlandet. Forleden blev firmaet hædret ved legetøjsbranchens Oskar, Toy of the Year, i New York.  Den nye pigeserie, Lego Friends, fik prisen for bedste aktivitetslegetøj og bedste pigelegetøj samt hovedprisen som årets legetøjsnyhed.

Desuden vandt Lego en pris for årets specialitet med nicheserien Lego Architecture.

Men bagsiden af successen er, at konkurrenterne nu for alvor har kastet deres øjne på Lego, som derfor må vente intensiveret konkrrence.

Legos største konkurrent i USA, Mega Brand, er klar med væg til væg-markedsføring på tv og sociale medier for at give Lego konkurrence på markedet for byggeklodser.

Mega Brands seneste satsning – der skal konkurrere mod Legos pigeserie, Lego Friends  – er Barbiedukker som byggeklodser med et helt univers af luksushuse, hundesaloner og modebutikker.

Satsningen er et samarbejde med verdens største legetøjsproducent, Mattel, der ejer Barbie-mærket.

Mega Brands vil ikke længere se på, at Lego sidder godt på et voksende marked, og udover satsningen til piger, vil de også lave legoklodser til drenge.  

Legos chef i USA, Søren Torp Laursen, der står bag en vækst på omkring 26 procent sidste år i USA, ser Mega Blok som en trussel på markedet for konstruktionslegetøj, men ser det samtidig som en naturlighed, at de udfordrer Lego:

”Vores kategori er nærmest den eneste, der er vokset på de amerikanske og sådan set også det globale marked i de sidste fem-seks år. Det er logik for dværghøns, at andre begynder at interessere sig for vores marked. Den største overraskelse, er at det har taget så lang tid” (Børsen, p. 6-7).