Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Man har nok aldrig før set en topleder bryde ud i sang og dans på et pressemøde om årsregnskabet. Men lige netop Jørgen Vig Knudstorp kan tillade sig det.

Aldrig set før og et aldeles unikt stunt. Men ok. Således er reaktionen hos flere kommunikationsfolk oven på, at Legos topchef, Jørgen Vig Knudstorp ved onsdagens pressemøde om årsregnskabet brød ud i sang og dans.

Verdenspressen var til stede – og det var virkelig verdenspressen – så det blev gjort foran rullende kameraer. Og alle har ved selvsyn kunnet forsikre sig om, at Jørgen Vig Knudstorp ikke skulle have valgt en karriere som sanger og danser i stedet for at lede Legos bemærkelsesværdige succes. (se klippet  her – og Oscar-klippet nederst)

Tåkrummende vil nogen måske mene. Og man må da ikke håbe at han har teenage-børn, lyder en anden reaktion måske.

Men lige netop han kan slippe godt fra at gøre det, lyder vurderingen.

“Det er godt nok på alle måder en atypisk optræden, men Jørgen Vig Knudstorp er autentisk. Han er ikke en konstrueret type, og har altid talt meget ærligt om både virksomheden, jobbet og sig selv, så lige netop han kan tillade sig at gøre det. Han viser jo bare, at han er kisteglad, og jeg synes det er flot,” siger direktør og partner i Radius Kommunikation, Nicolaj Taudorf Andersen.

Jesper Højberg Christensen, der er formand for Advice og Kommunikationsforum peger på, at den nok vigtigste målgruppe for stuntet er medarbejderne.

“Kontrasten i forhold til det nøgne og neutrale rum som ramme for et pressemøde kan få det til at virke lidt komisk. Havde han gjort det på scenen foran flere tusind medarbejdere, ville det have virket mere naturligt, og der er da næppe tvivl om, at medarbejderne er de vigtigste modtagere af den kommunikation,” siger Jesper Højberg Christensen og fortsætter:

“Jeg vil ikke anbefale andre topledere, at gøre det samme og Jørgen Vig Knudstorp kan også kun gøre det en gang. Men det er positivt at opleve en topleder bryde rammerne og vise noget personlighed, og jeg synes klart, at han kan bære det. Han repræsenterer et legetøjsbrand i superklasse, og han står for mange års hårdt arbejde med at skabe en fantastisk succes. Det er ikke ET godt regnskab – det en lang række af stadigt bedre resultater. Jeg tror ikke det er en spontan handling, den er planlagt – men den virker ikke indstuderet, så jeg synes, det er ok for ham at vise sin glæde på den måde.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club