Af Peter Engholm, journalist
Administrerende direktør, Holger Wilcks.

Den nye annoncørforening, DAOM, er kras i sin kritik af parterne bag kviklånsloven, og en lempelse ændrer intet. Respekten for eksperter er frygtindgydende lav, lyder det.

”Kviklånsloven” fra sidste sommer sigter mod at stoppe kviklåns-markedsføring i forbindelse med spil. Men banksektoren og bilbranchen har i praksis været ramt af noget nær et totalt forbud mod digital markedsføring, mener Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM). En lovændring med en lille lempelse er nu på vej, men DAOM afviser lempelsen.

Efter pres fra dansk idrætsliv har partierne bag loven lagt op til en undtagelse for bankers sponsorater. Men lempelsen løser ikke problemerne for DAOM-medlemmerne, påpeger foreningens dir. Holger Wilcks.

Kammeradvokaten har i et svar til Erhvervsministeriet vurderet, at forbuddet mod, at banker kan markedsføre sig samtidigt med, spiludbydere gør det, kan være i strid med EU-direktivet om urimelig handelspraksis. Det åbner for, at danske virksomheder, der er ramt af forbuddet, kan anlægge erstatningssager mod den danske stat.

Normalt er der fire ugers høringsfrist på lovforslag. Ændringen til markedsføringsloven blev sendt ud med kun 14 dages svarfrist hen over vinterferien. 

”Nu er det heldigvis sådan, at Christiansborg ikke bare kan forbyde reklame, de ikke bryder sig om. Et forbud skal leve op til en lang række strenge krav for, at det ikke strider mod grundlæggende rettigheder som ytringsfriheden. I den korte tid, vi har haft til rådighed, har vi formuleret et høringssvar, som argumenterer for, at de krav ganske enkelt ikke er opfyldt, hvorfor tæppet er trukket væk under forbuddet,” siger Holger Wilcks i en pressemeddelelse.

Normalt bliver et lovforslag først fremlagt, når høringsfristen er udløbet. Også her adskiller behandlingen af markedsføringsforbuddet sig fra normal praksis.

”Det er nærmest uhørt, at en minister fremsætter et lovforslag, inden høringsfristen udløber. Men det er desværre også symptomatisk for den arrogance, med hvilken erhvervsorganisationernes indvendinger er blevet mødt med hidtil. Sammen med en lang række andre organisationer har vi forklaret, hvorfor det for hovedparten af digital markedsføring ikke er teknisk muligt for en bank at sikre sig, at deres reklame ikke vises samtidigt med spilreklame. Svaret fra Erhvervsministeren har været magisk tænkning om, at ’markedet finder en løsning’, mens Socialdemokratiets erhvervsordfører mener, man blot skal ’ændre i algoritmerne’. Respekten for eksperterne er frygtindgydende lav,” siger Holger Wilcks.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club