Liberal Alliance hyrer YouTuber til kampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Liberal Alliance bruger for første gang influent-markedsføring. Bl.a. for at se om det også er noget, de kan få gavn af til kommunalvalget.

Torsdag den 2. februar er der Skolevalg 2017. Liberal Alliance vil gerne vinde skolevalget, og partiet har derfor hyret Youtuberen Albert Dyrlund, der laver underholdningsvideoer.

I en netop publiceret video tager Albert Dyrlund ind på Christiansborg og hænger ud med Anders Samuelsen.

“Som parti har vi godt fat i de unge, og vi vil gerne vise vores engagement i forbindelse med skolevalget. Hvis man skal tale til de unge, skal man være, hvor de unge er, derfor faldt valget på Youtube, som er det af de steder, hvor de fleste unge bruger deres medietid. Vi har før annonceret på Youtube, men de redaktionelle samarbejder, der ligger i Vloggers og meningsdannere, det vil vi rigtig gerne prøve af,” siger pressechef Katrine Mortensen og fortsætter:

”Jeg tror, vi er det første parti, der gør det, og så må vi se, hvordan det virker og om vi også skal gøre det i forbindelse med kommunalvalget.”

Målsætningen om at vinde Skolevalg 2017 kommer ikke helt ud af det blå.

Forleden viste en analyse, som professor Kasper Møller Hansen har foretaget for Altinget, at hvis det kun var de unge under 25 år, der bestemte, så var Liberal Alliance Folketingets største parti med 18 procent af stemmerne.

 

Samarbejdet med Albert Dyrlund er kommet i stand via influentbureauet Splay. Liberal Alliance har ikke samarbejde med et fast reklamebureau; al markedsføring sker internt i presse- og kommunikationsafdelingen, hvor man er fem medarbejdere.