Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Koncernen skal opfattes bredere end et rejsebureau, og det sammenfattes i pay-off’en Be explordinary – og formidles af rapperen Al Agami.

“Vi er nok blevet lidt høje i hatten”.

Stoltheden hos det lille Århus-bureau, Coma, er ikke til at tage fejl af efter, at man har udviklet et helt nyt kommunikationskoncept til Kilroy.

“Det er en stor kunde for os og det, at vi har kunnet håndtere den største opgave, en virksomhed kan komme med – nemlig ‘Hvordan skal vi opfattes’ – det er vi rigtig stolte af. Og når det samtidig fører til, at vi kommer på kontrakt som Kilroys bureau, tror vi, det kan give os et godt rygstød til at udvikle vores vækst-strategi,” siger kreativ direktør, Simon Fønsbo.

At bureauet samtidig har skullet udvikle en afløser for det arbejde Saatchi lavede i 90’erne, gør ikke stoltheden mindre.

“Saatchi lavede rigtig mange gode ting, og derfor var det noget af en opgave at udvikle et nyt kommunikationskoncept,” siger Simon Fønsbo.

Den oprindelige pay-off var “Go before it’s too late”, men 2001 ramte som bekendt rejsebranchen hårdt, og i en årrække havde Kilroy ikke et overordnet samarbejde med et reklamebureau.

Men siden har der udviklet sig et ønske hos Kilroy om at få en bredere position i markedet.

“Rejser er selvfølgelig stadig en stor aktivitet, men Kilroy står f.eks. også bag udvekslingsstudenter, butikker og grupperejser. Derfor var ønsket at Kilroy i højere grad skulle optræde som et moderbrand med en række aktiviteter under sig,” siger Simon Fønsbo og fortsætter:

“Målgruppen er stadig den samme, og selskabet skal stadig tale de unges sprog. Men nu handler det ikke så meget om at rejse ud i verden. Det handler mere bredt om at udforske verden, og kerne målgruppen er kendetegnet ved, at de tager den mere besværlige vej frem for den direkte fra skole til uddannelse og job.”

På den baggrund udviklede bureauet ‘Be explordinary’ som grundlag for det nye kommunikationskoncept, der bl.a. også understøttes af en rap med Al Agami.

Vi havde behov for en ny kommunikationsplatform, som kunne favne alle grene. “Comas bud var lige i øjet og understøtter til fulde vores nye strategi. Det bekræfter os i, at det var helt rigtigt at vælge et mindre bureau, som er klar til at lægge sig i selen for at opnå det bedste resultat,” siger administrerende direktør i Kilroy International A/S, Claus H. Hejlesen.

Kontakten mellem Coma og Kilroy blev oprindeligt skabt på grund af en anden af bureauets kunder: Gouda Rejseforsikring. Som stadig er på kundelisten.

Bureauet rummer seks mand på nuværende tidspunkt.

“En ting var at udvikle det nye koncept. Vi har måttet stramme op på vores processer for at kunne sælge ideerne ind til Kilroy på den rigtige måde. For selvom vi følte, at ideen var helt rigtig, er det jo ikke det samme som, at kunden køber den på stedet. Denne udvikling er yderligere en styrkelse af vores muligheder for at vokse,” siger Simon Fønsbo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club