Efter i flere år at have arbejdet med reklamebureauer på projektbasis har den store vindues-producent, Velfac, valgt at indgå i et mere fast samarbejde med et reklamebureau.
Valget er faldet på det lille Aarhus-bureau Czoo, som har vundet kunden i konkurrence med to andre Aarhus-bureauer.
“Vi er en lille marketingafdeling, der skal håndtere fire markeder plus det løse. Vi har brug for input og spidskompetence på kommunikation, og med et mere bredt samarbejde med et bureau, satser vi på, at de lærer de os bedre at kende, og at vi derved får en bedre og skarpere rådgivning,” siger Christina Hauberg Rasmussen, der er international marketingchef.
Hun fremhæver i særdeleshed Czoos visuelle kompetencer som noget firmaet har brug for.
“De er stærke på konceptudvikling men de har i særdeleshed meget at byde på visuelt, og det er vigtigt for os, fordi vi arbejder med livskvalitet og design,” siger Christina Hauberg Rasmussen.
I fredags kunne Velfac desuden fortælle om et samarbejde med det digitale bureau Mediaworkers, der skal hjælpe med implementeringen af en teknisk platform.
Velfac indgår i VKR-koncernen, der er en af Danmarks største virksomheder, og som også omfatter Velux.
Hos Czoo er der selvsagt glæde over den nye kunde.
“Vi er normalt tilbageholdende med at deltage i bureaukonkurrencer, men her var en situation, hvor vi syntes, at kunden og produkterne lå lige til os, så derfor gik vi hårdt efter at vinde,” siger Morten Søholm, der er en af to partnere i bureauet.
De glæder sig desuden over at være blevet shortlistet til Creative Circle Award for en årsberetning for Danish Crown. Og så glæder de sig også over at være kommet fornuftigt ud af 2012. Godt nok steg bruttoavancen ikke meget og bundlinjen gik tilbage – men overskudsgraden er ganske fornuftig.
Nøgletal for Czoo
- Bruttoavance 7,8 mio. kr. +1,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 780.000 kr. -8,8 pct.
- Lønandel 55,6 (47,5)
- Resultat af primær drift +1,32 mio. kr. -29,8 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz